Makro og bankmarked

Hjemmekontorpolicy: her er noen praktiske tilnærminger

Måten vi jobber på vil trolig forandres for godt etter at pandemien er over. Men hva blir den nye normalen for hjemmekontor?

2 av 3 liker hjemmekontor og ønsker å fortsette med dette etter pandemien (se egen sak). Mange bedrifter har allerede planene klare for tiden etter korona.
– Bedrifter som finner den riktige balansen mellom hjemmekontor med økt trivsel, jobbglede og produktivitet og samtidig får til kreativitet med sosial omgang på kontoret vil få et konkurransefortrinn. Den siste tiden har en rekke store aktører åpnet opp for at hele eller deler av arbeidsstyrken kan jobbe permanent hjemmefra en eller flere dager i uken når pandemien kommer under kontroll

Internasjonalt har en del store giganter allerede gjort tatt sine valg.
– Dropbox, Shopify og Twitter vil gjennomføre at hjemmekontor vil bli en permanent ordning for samtlige ansatte.  Facebook og Infosys vil tillate at opp mot halvparten av arbeidsstyrken jobber permanent hjemmefra, mens  Microsoft, Saleforce og Siemens har valgt en annerledes modell, og vil tillate hjemmekontor opp til tre dager i uken.

Her hjemme sitter fortsatt flere av de større norske selskapene å «tygger på» den eksakte policyen for hjemmekontor etter pandemien. Det er ventet at flere av disse vil komme med sine retningslinjer rett over sommeren. Her er noen sitater klippet fra E24.:

– Hos Gjensidige kommer ikke arbeidsgiver til å dytte medarbeidere mer til hjemmekontor «… fordi de ansatte er fornuftige nok til å kunne styre det selv». Videre fremhever selskapet at «mer effektive og beslutningsdyktige møter som to fordeler med bruk av hjemmekontor og videomøter. Men: så viser det seg igjen at mennesker er sosiale vesener – også på jobben.»

Statkraft: «Fleksibilitet er en viktig fordel som vi vil ta med videre. Vi ser også at arbeidsdagen for mange er blitt mer effektiv når det gjelder tidsbruk, det å slippe reiser og å bevege seg rundt fra oppgave til oppgave. Mange opplever også mindre forstyrrelser og mer arbeidsro».

Telenor: «Da tror vi at folk vil bruke opp imot halvparten av arbeidstiden sin utenfor kontorene. Det trenger ikke bare være hjemmekontor. Det kan være at folk sitter på små hub-er (nettverk) nærmere der de bor – i Oslo og andre store byer. Blant annet for å slippe reisen til arbeidsstedet», sier Brekke.

Storebrand: «Det er enklere med videomøter når alle sitter på hver sin pc. Mange opplever å få mer arbeidsro, uten små og store avbrytelser. I tillegg brukes det mindre tid til å komme seg til og fra jobb, noe som senker stressnivået, fremhever konserndirektør Tove Selnes for HR/People. Storebrand er allerede i gang med å finne og teste ut nye samarbeidsformer og møteplasser for årene fremover etter hjemmekontor-revolusjonen. Åtte av ti medarbeidere jobbet hjemmefra under coronaen.»

DNB: «Vi ønsker å utnytte handlingsrommet og mulighetene vi har til å jobbe delvis hjemmebasert og delvis fra kontoret og vil i stor grad tilrettelegge for dette. Vi tar blant annet utgangspunkt i oppgavenes karakter holdt opp mot virksomhetens og ansattes behov.»

Danske Bank: Ansatte i Danske Bank får 9000 kroner i hjemmekontorstøtte


Les mer om dette her

Kilder E24, Fabi.no, Danske Bank, Iprosess, Finansfokus

Leave a Reply