Kunde og Marked

Bankene har tilpasset seg og kan slik støtte kundene bedre i en vanskelig situasjon

Bankene tilpasser organisasjonen og setter inn tiltak som rentenedsettelse og avdragsfrihet for å støtte personkundene. Hovedtiltak som bistår kundene:

Rentenedsettelse

Boliglånsrenten er satt ned med inntil 0,85 p.p., og i noen banker med inntil 1,0 % (Sbanken, Sandnes, Fana). Dette etter at Norges Bank i to omganger satte ned styringsrenten til 0,25 %. De fleste tilbyr ikrafttredelse av rentekuttet i overgangen til april.

Rentefritak og avdragsfrihet

Den midlertidige økningen av fleksibilitetskvoten i boliglånsforskriften gir banker økt mulighet til å gi kunder utsettelse av renter og avdrag i inntil seks måneder. Dette kan omfatte bolig-, bil- og forbrukslån. Se for eksempel nettsidene til SpareBank 1 SMN. Sandnes Sparebank har lansert en egen knapp for å bli kontaktet om avdragsfrihet i mobilbanken.

Forskudd på dagpenger

Før Nav fikk på plass sin tekniske løsning for forskuttering av dagpenger, tilbød flere banker, f.eks. SB1 SMN, forskuttering til sine kunder, «kontokreditt», på inntil 20.000 kroner. Bankene har nå overlatt forskutteringen til Nav, som har fått på plass sin tekniske løsning.

Kundeutbytte

Sparebanken Vest, SpareBank 1 Østlandet og Sandnes Sparebank er banker som har vedtatt å betale ut kundeutbytte som planlagt nå i april. Se eksempel på kundeutbytte.

Men bankene bommet litt

Bankene bommet, er dommen til DN etter at en del banker ikke forstod at de måtte sette ned renten med en gang for kundene, og at de tviholder på kundeutbyttet for aksjonærene. Først etter at tusenvis av kunder henvendte seg til DNB, skjønte de at de hadde undervurdert kundene sine. Kilde

Dette gjenspeiles i en ny undersøkelse fra EPSI, hvor bankene kommer på bunn i hvordan de oppleves å ha håndtert korona-krisen.
«– Denne målingen er tatt opp noen uker inn i koronakrisen. Tallene er et tydelig tegn på at kundene var misfornøyde med blant annet bankenes første respons på krisen, forteller Fredrik Høst i EPSI Rating Norge. Mitt inntrykk er at bankene selv skjønte dette og har snudd seg kraftig rundt. De kunne ikke leve med å miste kundenes tillit i en kritisk tid.» Kilde

Mistet fremtidstro

Ifølge en undersøkelse fra Opinion 21. mars er 36 % prosent av nordmenn bekymret for sin egen økonomi etter korona; det er nesten fire av ti. Kilde

Kraftig vekst i antallet søknader om avdragsfrihet

Koronakrisen har ført til en strøm av permitterte. Siste tall fra NAV viser at hele 341 600 personer har søkt om dagpenger under permittering per 15. april.

Videre melder alle de største norske bankene om et rekordstort antall søknader om avdragsfrihet på lån.

1. april meldte DNB at de hadde innvilget 25.000 søknader om avdragsfrihet. På det meste behandlet de 400 henvendelser i timen. Danske Bank mottok 4.300 søknader, Nordea 10.000. SpareBank 1 SR-Bank mottok 220 søknader om dagen i snitt, noe som utgjør ca. 3.000 søknader. Kilde

Tabellen er ikke komplett, men gir en formening om søknadsvolumet før påske.

Bare fra disse bankene er det da snakk om rundt 46.000 søknader om avdragsfrihet som er behandlet.

DNB har drøyt 2 millioner personkunder, så dette utgjør ca., 1,25 % av kundene.

Oversikt over et utvalg banker og tiltak i den nasjonale dugnaden

Grønn markering fremhever noe av det som utpeker seg. Kilde: bankenes nettsider.

Leave a Reply