Kunde og Marked

DNB hospiterer ansatte i startups

DNB tilrettelegger nå for at flere ansatte skal kunne tilegne seg ny kompetanse gjennom hospitering. Internt eller ute hos bedriftskunder.

Leder for People Mobility i DNB, Titti Røneid sier:
– Arbeidsmetoder og verktøy lærer du best hvis du får ta del i arbeidet og bruke dem. Da knytter du også kontakter og blir involvert i andres problemstillinger. Dette er blitt enda viktigere for oss nå som DNB inngår samarbeid med stadig flere startup-bedrifter. Vi må være tett på og lære hva som er viktig for dem for å kunne samarbeide godt med dem. Banken har som ambisjon at minst 65 prosent av alle utlyste stillinger skal besettes av interne søkere.

Graduate i DNB, Guro Rognstad Levang som hospiterer hos Fundingpartner sier:
– Det har vært som å komme til en helt annen verden. Her har de nesten ikke møter, men jobber og produserer fortløpende fra klokken ni om morgenen til klokken ni om kvelden. Det er mindre bruk av innovasjonsmetodikker som design thinking og lean start-up. Post-it lapper og whiteboard ser du mindre av her. Teamene jobber raskere. De har myndighet til å ta nødvendige beslutninger underveis, slik at prosessene ikke stopper opp.

Leder for IT digitalavdelingen til Storkundeområdet i DNB, Morten Garvik sier:
-Dette er vinn vinn for alle parter. Vi lærer, mens startup’en får økte ressurser.

Rasmus Figenschou, leder for New Business i DNB sier:
– Det er klart at start-ups kan jobbe på en helt annen måte enn et stort selskap har mulighet til. De kan ta større risiko, siden det er større rom for prøving og feiling. Vi har andre prosesser, lengre kommandolinjer og flere hensyn å ta, men samtidig må vi forholde oss til at utviklingen går raskere enn før. Derfor ser vi på hvordan det kan bli kortere vei fra idé til produkt, og også at teamene kan jobbe mer selvstendig og få økt innflytelse på eget område basert på strategisk retning utpekt fra konsernledelsen. Dette er også ett av flere tiltak vi kan gjøre for å tiltrekke oss og holde på de beste talentene.

– Vi ser at egenfriheten er viktig for motivasjon på jobben. Talentene vil skape noe selv, skape ringvirkninger. Det må vi og andre store selskaper ta på alvor, sier Figenschou.

Vi fremhever dette fordi:

På mange måter er dette et naturlig trekk fra DNB siden selskapet er sterkt inne på innovasjon langs flere dimensjoner. DNB jobber mye med kulturendring og dette er et nytt ”middel” og en god måte å lære de ansatte på hvordan man kan jobbe for å tilpasse seg et raskere utviklingsløp, samtidig som det skaper nettverkseffekter.

Vi ser jo også at stadig flere talenter går til startups’ene, og burde enkelt kunne kopieres av andre som en måte å kunne tiltrekke seg en viktig type kunnskap og ressurser for fremtiden.

Relevante linker:

DNB: DNB lar ansatte hospitere: Les her

DN: Storbank sendte Guro til startup: Les her

Leave a Reply