Forsikring

Etterlyser raskere responstid i forsikringsbransjen

Men norske kunder er generelt godt fornøyde med sine forsikringsselskaper.

World Insurance Report, 2019 konkluderer med at forsikringsselskaper ikke tilpasser seg nye risiko- og trusselbilder raskt nok. Bransjen må i større grad tilpasse sine tjenester og produkter til utfordringene som dagens privat- og bedriftskunder står ovenfor.

Rapporten etterlyser rask respons på følgende områder:

  1.  Markedsetterspørsel etter nye forsikringstilbud – Innfri kundenes forventninger til produkter og tjenester
  2. Globale markedsendringer og trender;
    1. Klimaendringer
    2. Sosiale og demografiske endringer
    3. Teknologiutvikling (cyberforsikring ++)
    4. Trender i helsevesenet (lite eller ingen relevans for norske forhold)
    5. Et bransjemiljø i endring

I undersøkelsen oppgir mindre enn 25 % i bedriftsmarkedet og mindre enn 15 % i privatmarkedet at de opplever å ha tilfredsstillende dekning når de går disse trendene i møte.

Også norske forsikringsselskaper kan ta lærdom av rapporten. Ifølge BIs kundebarometer for 2019 er norske kunder svært tilfredse med sine forsikringsselskaper. Forsikringsbransjen kom på andreplass i kundebarometeret, kun forbigått av bilbransjen. For å opprettholde sitt gode rykte, må man ta innover seg globale realiteter, tilpasse seg oppvoksende og unge generasjoner og fortsette arbeidet med og utviklingen av cyberforsikringer i bedriftsmarkedet.

Som Cecilie Vatn, forsikringsekspert i Capgemini Invent, sier i en pressemelding: «Vi vet at mange norske forsikringsaktører jobber hardt for å levere mer innovative løsninger, men foreløpig har det ikke nådd helt ut til kundene. Posisjonen er ledig, og rapporten viser hvor verdifullt det kan være å ta denne posisjonen». 

Det handler om å  innta en mer aktiv tilnærming, skal man tro World Insurance Report. Dette innebærer at man er både partner, preventer og payer. Mens den tradisjonelle rollen som premieutbetaler (payer) opprettholdes, må man som partner hjelpe kundene med å forstå risikoene sine bedre, og som preventer fokusere på å forutse og redusere risiko. Gitt at denne utviklingen finner sted, vil man på sikt se nye typer kundeforhold mellom selskap og kunde.

Kilder: Mynewsdesk, World Insurance Report 2019,BIs kundebarometer

Leave a Reply