Kunde og Marked

EUs taksonomi og potensialet det kan gi å tilpasse seg til bærekraftige tjenester

I samarbeid med FNs klimainitiativ innen finans (UNEP FI), har Den europeiske bankforeningen utarbeidet en rapport om praktisk implementering av EUs taksonomi for banker.

Les mer her: Implementering av EUs taksonomi for banker | Finans Norge

Lenke for å laste ned rapporten: Practical approaches to applying the EU Taxonomy to bank lending – United Nations Environment – Finance Initiative (unepfi.org)

Det er fortsatt et stort sprik mellom realitet og Norges fastsatte klimamål.

– Finansnæringen har en helt sentral rolle i den grønne omstillingen. Store mengder kapital er nødvendig for at vi skal nå målene i Paris-avtalen og begrense de mest negative konsekvensene av klimaendringene, sier Line Asker, seniorrådgiver bærekraft i DNB, til Finansfokus.

Fagansvarlig for bærekraft i Finansforbundet Nanna Ringstad mener at finansnæringen kan og bør bli avgjørende for å tette gapet:

– Finansnæringen har fortsatt et betydelig forbedringspotensial i hvordan den bruker sin posisjon, og tar i bruk produkter og tjenester som i sin tur påvirker ressurskrevende næringer i bærekraftig retning, sier hun til Finansfokus.

Stort potensial og nye forretningsmuligheter

Ringstad mener også at økt fokus fra myndigheter og kunder burde åpne for nye forretningsmuligheter og innovasjon

Og som et praktisk eksempel nevner Ringstad at banker for eksempel kan ta i bruk transaksjonsdata for å bedre rådgivning rundt bærekraft, samt å utvikle nye produkter som kan hjelpe kundene å bli mer bærekraftig.

– Dette har delvis startet i det små: SMN og teknologiselskapet Ducky jobber med å gi en totalvurdering av kundens karbonfotavtrykk i nettbanken. Et annet eksempel er Klarna som har inngått et samarbeid med Doconomy for å tilby bedre innsikt rundt forbruksvaner. Bevisstgjøring som dytter kundene i mer bærekraftig retning, sier Nanna Ringstad.

Fra finansrådgivning til bærekraftrådgivning

Ringstad tror videre at rådgivningsrollen vil endre seg både for PM, BM og forsikring og mener at: «Fremtidens rådgivning vil handle om også å stille spørsmålet om hvordan en bedriftskundes forretningsmodell er rigget med hensyn til kommende EU-reguleringer og fremtidig klimapolitikk: Hva betyr en økt CO2-avgift for selskapets transportkostnader? Eller – hvis kunden er underleverandør til et større selskap som omfattes av taksonomien – er kunden rigget for de de kravene som dette selskapet vil stille til sine leverandører?»

Les mer her: Uten finansbransjen glipper klimamålene – FinansFokus

Finansforbundets tre hovedanbefalinger for bank:

1.Banker må integrere klimarisiko og andre aktuelle ESG-faktorer i sine risikostyringsmodeller.

2.Banker må fortsette å utvide produktspekteret for å treffe kundenes ønsker og behov for å bli mer bærekraftig. Kan basert på langsiktige risikovurderinger utvikle produkter og tjenester som stimulerer til bærekraft.

3.Banker kan ved bruk av transaksjonsdata gi opplysninger og råd til kunder om hvordan leve mer bærekraftig, eller tilby bærekraftige produkter som passer til deres forbruksmønster.

 

Kilder: Finans Norge, Unep-Fi, Finansfokus

Leave a Reply