Sparing

Forbrukerrådets undersøkelse hevder at en stor del bankrådgivere gir kundene dyre spareråd

Forbrukerrådet har blindtestet rådgivningen hos Nordea, DNB, Danske Bank og Storebrand. Blant annet har de sett på i hvilken grad bankene anbefaler dyre eller billige fond. — Her er det stor variasjon mellom bankene. Nordea kommer dårligst ut, DNB kommer best ut, sier fagdirektør for finans i Forbrukerrådet Jorge B. Jensen.

Slik testen som ble gjennomført

Testen er gjennomført som et samarbeid mellom Forbrukerinspektørene i NRK, Forbrukerrådet og Nordstat.

Du kan se testen på NRK TV ved å følge denne linken.

Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet Jorge B. Jensen. Skjermbilde NRK.

Testen omfattet følgende banker:
DNB, Nordea, Storebrand og Danske Bank
– 10 samtaler per bank, 8 til Nordea

Oppdraget var å få hjelp til å plassere en arv på 300.000 kroner.

Blant annet skulle testen sjekke følgende:
– Spurte rådgiveren om en total låneoversikt?
– Spurte rådgiveren om kredittkortgjeld?
– Ble (rimeligere) indeksfond anbefalt? eller (dyrere) aktive fond?

 

Dette ble resultatet

I denne undersøkelsen kom DNB best ut og Nordea kom svakest ut.

Mest på grunn av at:
– 5 av 10 av DNB sine rådgivere anbefalte de billige indeksfondene
– 2 av 8 av Nordea sine rådgivere anbefalte de billige indeksfondene.

Nordea skårer også lavest når det gjelder i hvilken grad de opplyser om priser på fondene. Ingen av Nordeas rådgivere vektla de årlige gebyrene da testpersonene ringte.

— Nordea anbefaler sine dyre fond, selv om våre og andres undersøkelser konkluderer med at de billige fondene er til beste for kunden

Kommentar fra bankene:

Leder for DNBs kundesenter, Hans Olav Rønningen, er glad for at DNBs rådgivere kom best ut i testen, men er ydmyk i forhold til oppgaven og ansvaret de har.

– Sparerådgiverne våre skal alltid ta utgangspunkt i kundens behov, risikovilje, kostnader og tidshorisont, men det finnes ingen generell fasit på hva som vil være riktig for den enkelte kunde. Rådgiverne våre må i samråd med kunden prøve å finne frem til beste løsning og alternativ for kunden. Målet må være at kunden skal oppnå best mulig avkasting innenfor valgt risiko og tidshorisont, ikke at kunden utelukkende skal få anbefalt det billigste alternativet. Det er for eksempel ikke sånn at indeksfond alltid er like bra eller tilnærmet like bra som aktive fond, gjør han oppmerksom på.

Nordea sier til NRK at aktiv forvaltning kan lønne seg for kunden for “aktivt forvaltede fond har gitt fra litt til relativt stor meravkastning, også etter at kostnadene er trukket fra. Så derfor anbefaler vi aktivt forvaltede fond”.

Til slutt hevder både Storebrand og DNB at der er “andre hensyn til at en kunde bør velge aktive fond, for eksempel om man ønsker å investere i miljøvennlige aksjer”.

 

Kilde: NRK, Forbrukerrådet, DNB

Leave a Reply