Forsikring

Fremtind skal reparere mobiltelefoner for å kutte utslipp

På vei inn i en sirkulær økonomi er forsikringsselskapene potensielt store premissleverandører.

Satser på «grønnere» håndtering av skader

Fremtind Forsikring, som hvert år håndterer omkring 50 000 mobil- og nettbrettskader, vil redusere klimaavtrykket sitt ved å «reparere bort 3,5 tonn CO2 hvert år». Selskapet har som mål å reparere fremfor å erstatte 80 % av alle skader på mobiltelefoner. Dette tilsvarer omkring 40 000 mobiltelefoner årlig.

Overgangen til en sirkulær økonomi, hvor ressurser blir værende i markedet lengre, avhenger av store aktører som kan skape etterspørsel og bygge holdninger hos forbrukerne.

I forbindelse med årets forslag til statsbudsjett arrangerte Finans Norge et møte med finansminister Jan Tore Sanner. Her etterlyste administrerende direktør i Fremtind, Turid Grotmoll, sterke og tydelige insentiver fra myndighetene. Grotmoll inviterte Sanner til å bruke medlemsorganisasjonen for næringslivets klimaledere, Skift Norge, i en større diskusjon om hvordan man kan ta i bruk atferdstenkningen fra insentivene i elbil-ordningen. En riktig plassering av insentivene vil være en nøkkel i  å «få forbrukerne med på laget». 

Reparasjon på agendaen i 3. kvartal

Også hos Gjensidige og Tryg står sirkulær økonomi og reparasjon fremfor erstatning på agendaen.

Gjensidige har, i sin delårsrapport for 3. kvartal, som uttalt mål å «øke bevissthet rundt behovet for sirkulærøkonomi… Økt grad av reparasjon, gjenbruk, redusere avfall og ulike tiltak for å redusere transportkostnader, og mer klima- og miljøvennlig gjenoppbygging er ulike initiativ Gjensidige vil bruke for å bidra til økt sirkulærøkonomi».

Også Tryg trekker frem reparasjon i sin rapport for 3. kvartal: 

«In 2020, Tryg has continued to push for repairs over replacements, as repairing often results in substantially lower costs, a reduced environmental impact and often also a better customer experience. One example of this is the repair of windscreens over replacement, as well as the repair of electronic devices instead of offering full replacements. In 2020, approximately 40% of windscreen claims were repaired rather than being replaced».

Kilder: tryg.com, gjensidige.no, skiftnorge.no, finansnorge.no, ntb.no

Leave a Reply