Privatmarkedet (PM) har et volum på 42,4 milliarder kroner i årlig bestandspremie, og markedet har vokst med 5,8 %.
Helse er det PM-området som har størst prosentvis vekst. Blant forsikringsområdene har behandling økt med 12,8 % og kritisk sykdom med 11,3 % det siste året. Litt svakere vekst er det i ulykkesforsikring, der veksten var 5,1 %.
Figur 1: privatmarkedet fordelt på områder og produkter – bestandspremie i millioner NOK.
Tabell 1: privatmarkedet fordelt på områder og vekst – bestandspremie i millioner NOK, vekst i prosent.
Blant selskapene har KLP og Storebrand høy vekst i både brann kombinert og motorvogn. I personsegmentet har Tryg den sterkeste veksten på 15 %. Tryg øker med 12,5 % i motorvogn.
Tabell 1: selskapenes vekst i de ulike områdene per 3. kvartal 2020.
Kilder: Finans Norge, earlywarning