Motorvogn dominerer med bestandspremie på 17,7 milliarder, tilsvarende ca. 45 prosent i personmarkedet.
Figur 1: Viser bestandspremievolum i milliarder per første halvår 2019
Gjensidige, Fremtind, If og Tryg dominerer i motorvogn og brann kombinert med en markedskonsentrasjon på mellom ca. 75 og 79 prosent av markedet blant disse fire. Gjensidige er størst i alle hovedsegmentene i privatmarkedet (motorvogn, brann kombinert og person).
Fremtind har en relativt høy markedsandel i PM, men med en betydelig lavere andel i personsegmentet. Det er verdt å merke seg at DNB fortsatt sitter på 5 prosent i barneforsikring.
Sparebank 1 Liv er relativt sterke i barn og kritisk sykdom med markedsandeler på henholdsvis 15,3 og 14,2 prosent. Selskapet har også en betydelig andel på 9 prosent i ulykkesforsikring.
Interessant å se at Nordea har en markedsandel på 19,2 prosent i kritisk sykdom.
If er markedsleder i behandlingsforsikring med en andel på 37,7 prosent og sammen med Storebrand har de tilsammen en andel på 73,4 av markedet.
Storebrand er spesielt sterke i personsegmentet med en andel på 45,7 prosent i behandling og 13 prosent i kritisk sykdom.
Tabellen viser selskapsprofiler basert på markedsandel i prosent for Norge (Privat).
Kilder: Finans Norge, earlyWarning