Forsikring

If har tapt 3% markedsandel, tilsvarende 484 millioner, til konkurrentene de siste 3 årene

Dette er i hovedsak knyttet til privatmarkedet. If har i samme periode kun en liten reduksjon på 0,7% i næringssegmentet. Markedslederen Gjensidige er sterk i de fleste segmenter, men har falt betydelig tilbake i næringssegmentene for Ulykke (-7,4%) og BM Kritisk sykdom (- 12,5%).

Tryg kan vise til en moderat nedgang i både næring og privat. DNB har en moderat vekst i privat og styrker sin posisjon i personsegmentet. SpareBank 1 ligger stabilt i privatsegmentet og har hatt størst fremgang i ulykkesforsikring (+5,1%). Eika har hatt moderat fremgang i privat og næring, mens Storebrand har god vekst med en sterk posisjon i personsegmentene for behandling og kritisk sykdom.

Gjensidige – markedsandel 25,5%, Combined ratio 85,0%  (konsern)

Utvikling markedsandeler – Q2 2014 (nedre bar) – Q2 2017 (øverste bar)

Hovedsegmentene
– Allroundselskap – markedslederen
– Sterkest posisjon i bedriftsmarkedet
– Markedsleder totalt, i PM og i BM
Privatmarkedet – markedsandel 24,0%
– Generelt lavere markedsandel i alle PM segmenter enn selskapet har totalt
– Størst fremgang i PM Behandling (+4%) og Ulykkeforsikring (+3%).
– Stor fremgang i PM Brann kombinert (+2,8%)
Bedriftmarkedet – markedsandel 28,3%
– Økt markedsandelen i BM med 0,5% i perioden
– Falt tilbake i BM Ulykke (-7,4%), BM Kritisk sykdom (- 12,5%)

If Norge – markedsandel 21,1%, Combined ratio 76,6%

Utvikling markedsandeler – Q2 2014 (nedre bar) – Q2 2017 (øverste bar)

Hovedsegmentene
– Sterkest i bedriftsmarkedet
– Fallende markedsandeler i alle hovedsegmenter i perioden
Privatmarkedet- markedsandel 19,2%
– Generelt lavere markedsandel i PM segmenter enn selskapet har totalt
– Tapt 3% i PM siste år.
– If Norge ser ut til å ha stoppet kundeflukten siste halvår.
Bedriftmarkedet- markedsandel 24,6%
– Sterkest posisjon i BM segmentet
– Tapt 0,7% markedsandeler i BM siste 3 år

Tryg Norge – markedsandel 13,2%, Combined ratio 86,2%

Utvikling markedsandeler – Q2 2014 (nedre bar) – Q2 2017 (øverste bar)

Hovedsegmentene
– Svak nedgang (- 0,9%) siste 3 år totalt sett.
– Utpreget allround selskap
Privatmarkedet- markedsandel 12,6%
– Solid økning i PM Ulykke (+4%)
Bedriftmarkedet- markedsandel 14,3%
– Solid økning i BM Ulykke (+9,5%)
– Nedgang BM Kritisk Ulykke (- 6%)

DNB – markedsandel 4,7%, Combined ratio 88,8%

Utvikling markedsandeler – Q2 2014 (nedre bar) – Q2 2017 (øverste bar)

Hovedsegmentene
– Utpreget PM aktør
Privatmarkedet – markedsandel 6,2%
– Økt markedsandelen i PM (+0,4%)
– Størst fremgang i PM Personsegmentet (+5,2%).
Bedriftmarkedet- markedsandel 1,9 %

SpareBank 1 – markedsandel 10,4%, Combined ratio 86,9%

Utvikling markedsandeler – Q2 2014 (nedre bar) – Q2 2017 (øverste bar)

Hovedsegmentene
– Tydelig sterkest i PM
– Stabil markedsandel totalt (10,1% -> 10,4%)
Privatmarkedet- markedsandel 13,6%
– Størst fremgang i PM Ulykkeforsikring (+5,1%)
Bedriftmarkedet- markedsandel 4,4%

Storebrand – markedsandel 3,1%, Combined ratio 88,0%

Utvikling markedsandeler – Q2 2014 (nedre bar) – Q2 2017 (øverste bar)

Hovedsegmentene
– Sterkest på personforsikringer
Privatmarkedet- markedsandel 3,8%
– Markedsandel på 9,4 i PM personsegmentet
– PM Behandling 39,8% markedsandel (markedsleder)
– PM Kritisk sykdom 15,6%
Bedriftmarkedet- markedsandel 2,0%
– BM Kritisk sykdom 45,9% (markedsleder)
– BM Behandling 19,1% markedsandel

Eika- markedsandel 4,4%, Combined ratio 86,4%

Utvikling markedsandeler – Q2 2014 (nedre bar) – Q2 2017 (øverste bar)

Hovedsegmentene
– Stabilt voksende i de fleste segmenter
– Noe større i PM enn i BM
Privatmarkedet- markedsandel 4,9%
– Størst fremgang i PM Kritisk Sykdom (+1,3%)
– Stor fremgang i PM Brann kombinert
Bedriftmarkedet- markedsandel 3,6%
– Eika sitt største segment i BM er Brann Kombinert

 

Leave a Reply