Kunde og Marked

Inkassogjeld, syn på renteøkning og miljø: Slik er dagens kunder

Nylig gjennomførte undersøkelser viser tydelige trender for hva dagens forbrukere bekymrer seg for og er opptatte av.

Mens utdanningsnivå og inntekt er hovedmarkører for syn på grønne tjenester og produkter, gjør betydelige generasjonsforskjeller seg gjeldende i både mengden inkassogjeld og synet på renteøkning. De to sistnevnte går imidlertid ikke hånd i hånd.

Eldre generasjoner har størst inkassogjeld

En undersøkelse i regi av Bisnode fant en dobling i norske innbyggeres inkassogjeld siden 2010. Likevel har det i samme periode blitt færre unge med betalingsproblemer. Personer født på 1970- og 1980tallet har omkring 7 prosent inkassogjeld. Dette er gjennomgående høyere enn de født på 1990-tallet, hvor tilsvarende tall ligger på cirka 5 prosent (4,9).

Til Dagens Næringsliv understreker Kari Mette Almskog, analysedirektør i Bisnode, at det nettopp ikke er alder, men generasjonen man tilhører som avgjør inkassogjelden. For selv om de unge kanskje er for unge til å ha pådratt seg gjeld, hadde de foregående generasjonene høyere gjeld da de var på samme alder.

Unge bekymret for heving av styringsrenten

Selv om de unge har lav inkassogjeld, bekymrer de seg mer over renteøkning enn sine foreldre. Faktisk bekymrer 90 % av unge mellom 18 og 24 år seg for at renten i årene som kommer vil fortsette å stige. Det viser en nettbasert undersøkelse fra Respons Analyse med omtrent 1000 respondenter.

Mens 70 % oppgir å være «litt bekymret», er 20 % «veldig bekymret» eller «ganske bekymret». Til sammenlikning oppgir 40 % av respondentene i alderssegmentet 35 til 64 år at de ikke er bekymret for en kommende renteøkning i det hele tatt.

Kjetil Martinsen, seniorøkonom i Swedbank, sier i et intervju til Dagens Næringsliv at de aller fleste nok kan bekymre seg litt mindre. Renteøkningen kommer tross alt som et resultat av stigende lønnsvekst og økt sysselsetting. Selv om renteutgiftene øker, vil lønnsveksten gi den gjennomsnittlige innbyggeren styrket kjøpekraft.

Samtidig ligger den største gjeldsbelastningen hos de unge. I de yngste alderssegmentene har man de siste årene sett en dobling i gjeldsbelastningen. Den lave renten har vært en viktig pådriver, og det gjenstår å se i hvor stor grad renteøkningen bremser utviklingen.

Klima og miljø blir stadig viktigere for kundene

En undersøkelse av Kantar TNS, gjennomført på vegne av SpareBank1 Østlandet, viser en sterk trend når det kommer til miljø- og klimabevissthet. I undersøkelsen oppgir 67 % av forbrukerne i Oppland, Hedmark, Akershus og Oslo at de det siste året har blitt mer opptatte av klima- og miljøegenskapene til tjenestene og produktene de benytter seg av.

I undersøkelsen fremkommer det at 72,2 prosent av respondentene med høyere utdanning opplever at klima- og miljøegenskaper har fått økt betydning, mot 56,6 prosent for de som ikke har skolegang utover videregående skole. Mye tyder altså på at bedriftene kan forvente et ytterligere pådriv for å sette klima- og miljøtiltak på agendaen.

Oppsummert ser vi at nittitallsgenerasjonen har betydelig lavere inkassogjeld enn sine foreldre. De har også både større gjeldsbelastning og opplever å være mer bekymret for kommende renteøkning. Mens noen knytter forskjellene til «Generasjon fornuft», viser andre til faktorer som inntektssvikt og forandringer i arbeidsmarkedet som viktige årsaker til utviklingen.

De yngre og eldre forenes i et voksende fokus på grønn utvikling, også når det kommer til tjenester og produkter. Her er det altså inntekt og utdanningsnivå, ikke alder, som først og fremst avgjør.

Kilder: MyNewsDesk, Dagens Næringsliv

Leave a Reply