Kunde og Marked

Konkurransefordeler i kombinasjonen av mennesker og teknologi

SSB forteller oss at nordmenn har gode digitale ferdigheter. Samtidig er norske ledere bekymret for om de har den rette kompetansen i bedriften. Men kombinasjonen av mennesker og teknologi kan virkelig skape konkurransefordeler for bank framover.

I følge SSB, har nesten halvparten av oss gode digitale ferdigheter. I Europa er bare Danmark og Luxembourg bedre. Ni av ti nordmenn sender regelmessig e-post, og like mange bruker nettbank.

En befolkning som er vant til å bruke digitale løsninger, er en viktig forutsetning for å kunne utnytte digitaliseringens muligheter til effektivisering og produktivitet. Det åpner blant annet for bedre og mer effektiv bruk av offentlige tjenester og bedre flyt av varer og tjenester gjennom økt netthandel.

Samtidig viser kartleggingen «Status Norge» at mange norske ledere er dårlig forberedt på det teknologiske skiftet. Alarmerende, bekymringsfullt og supernaivt, advarer ekspertene.

Kun én av fem mener de har den rette kompetansen i bedriften.

Så hvordan ser vi at norsk/nordiske banker forbereder seg.

Vi så på noen av utfordringene bankene har med å digitalisere seg i denne saken i mars, men bankene forsøker stadig å forbedre seg, noe vi ser som positivt, og her er noen av innspillene som har kommet den siste måneden:

Med utdanningsprogrammet “Brytningstid” skal NHH og Sparebanken Vest gi uvurderlig omstillings- og innovasjonskompetanse til Vestlandet!
Sparebanken Vest dekker 80 % av studieavgiften og oppfordrer kandidater til å søke innen 1 juni.

Video

Konserndirektør for bedriftsmarkedet i DNB, Benedicte Schilbred Fasmer skriver i Aftenposten:Vi har et eget team av Oppstartsloser, som gratis guider gründere gjennom jungelen av regler og deler kompetanse for å gi dem en god start. Vi arrangerer DNB NXT, en møteplass for investorer og gründere. Vi har laget folkefinansieringstjenesten Startskudd.no, og vi deltar med risikokapital i Innovasjon Norges Vekstgaranti-prosjekt. Målet er å etablere partnerskap som kan gi kommersielle muligheter for både oppstartsselskapene og DNB”.

Og hun mener at “Banker som ikke samarbeider med bølgen av ideer og innovasjon på finansområdet, kommer til å dø sakte, men sikkert.

Handelsbanken inngår et strategisk samarbeid med Stockholm Fintech Hub.
“Strategien vår er sentrert rundt personlige relasjoner, og for å styrke denne strategien, ser Handelsbanken etter innovasjon som kan gjøre den digitale opplevelsen mer personlig og det personlige møtet mer digitalt”, sier Stephan Erne, Chief Digital Officer hos Handelsbanken. “Partnerskapet med Stockholm Fintech Hub vil gi oss muligheten til å utvikle nye tjenester i samarbeid med FinTech-selskaper og andre aktører”

Vurdering

I følge rapporten Banking Technology Vision fra Accenture, vil fremtidens vinnere, ikke bare være karakterisert av teknologiske ferdigheter, men også hvordan de bruker teknologi til å styrke menneskene innad i organisasjonen. “Det er denne kombinasjonen av mennesker og teknologi som virkelig vil skape konkurransefordeler for bank framover”.

Rapporten peker på 5 trender de ser, og tiltak de mener bør gjennomføres for å møte fremtidens krav i forhold til disse trendene.

 

Kilder: SSB, Dagens Næringsliv, Aftenposten, Sparebanken Vest, The Financial Brand, Finextra, Accenture

Leave a Reply