Kunde og Marked

Majoriteten gjør ingenting med bankforholdet sitt i løpet av året

I følge undersøkelsen Forbruker- og finanstrender (Se faktaboks), har kun sju prosent av de spurte skiftet bank i løpet av det siste året, mens fjorten prosent har reforhandlet lånerenten sin.

Hele 93 prosent bytter ikke bank og hele 74 prosent har ikke gjort noen endringer i boliglånsbetingelsene sine.

 

Hos de som ikke byttet bank eller reforhandlet lånet sitt, viser det seg at folk stort sett er fornøyde, tror det er lite å hente eller at de ikke bryr seg.

Av de sju prosentene som byttet boliglånsbank i løpet av det siste året, er pris og betingelser de desidert største utslagsgiverne.

 

Kan man se noen svar i andre deler av undersøkelsen?

De spurte synes generelt sett det ikke er vanskelig å bytte bank.

De spurte er veldig fornøyde med banken sin.

De spurte mener i stor grad at banken deres er konkurransedyktig.

Likevel er en av tre villige til å bytte bank i nærmeste fremtid, mens en av tre henger på gjerdet.

Hvordan vinne kunder når majoriteten er likegyldig.

– Erfaringen vår fra ulike bransjer og flere tiår med markedsanalyse viser at nye, innovative løsninger som forenkler hverdagen vår tas hyppig i bruk. Samtidig tar det ikke lang tid før vi har glemt hvor tungvint ting var før og er blitt vant med dagens standard. Med andre ord vil en forenkling ikke bety at vi er fornøyde for alltid, men at forventningene våre vil øke i samme takt, sier Alexander Stäubert, seniorkonsulent i Kantar TNS, som Finans Norge samarbeider med om Forbruker- og finanstrender.

Majoriteten trekker på skuldrene når de blir spurt om bank er vår konklusjon. Så lenge pengene blir trukket hver måned og tjenestene fungerer, ser ikke majoriteten fordelen med å bytte bank. Og ser vi på de 14 prosentene som har reforhandlet rentebetingelsene sine, betyr det at flere banker velger å reforhandle fremfor å miste kunder, og at dobbelt så mange er fornøyde med svaret de får og derfor ikke velger å forlate banken.

Er du fornøyd med status quo, så hold kontakten med kundene dine, så de ikke forsvinner, men vil du øke dine markedsandeler, blir spørsmålene vanskeligere.

earlyWarning kan hjelpe med å finne ut dine markedsandeler i ditt markedsområde og hvor stort potensialet er. Av de som bytter bank, er rentebetingelser det aller viktigste, så man bør fortsatt ikke ligge betydelig høyere enn de andre. Følg renteutviklingen tett med earlyWarning, så du vet hvor du ligger i forhold til dine konkurrenter.

 

Forbruker- og finanstrender (tidligere Norsk finansbarometer) er en undersøkelse som Kantar TNS har gjennomført årlig innenfor markedene bank, skadeforsikring og livsforsikring. Forbruker- og finanstrender omfatter ca 2200 intervju gjennomført blant befolkningen på 18 år og eldre. Tilsvarende undersøkelse er gjennomført hvert år siden 2004 innenfor bankmarkedet og siden 2006 innenfor skadeforsikring og livsforsikring. Fra 2017 er spørsmål fra Dagligbankundersøkelsen en del av Forbruker- og finanstrender. Kilde: Finans Norge

 

Kilder: Finans Norge

Leave a Reply