Årets første kvartal for Gjensidige viser en combined ratio på 83,9 %. Dette er en forbedring på 2,7 prosentpoeng i forhold til 2019. Likevel melder selskapet om et underskudd på minus 497,0 millioner kroner før skatt.
«Investeringsporteføljen ble derimot hardt rammet av den generelle uroen i finansmarkedene», noe som trakk ned resultatet med -1 519,3 millioner kroner.
Inntektene øker på grunn av prisøkninger
Gjensidige økte nettopremiene med 10,7 % til 6,57 milliarder i første kvartal.
– Gjensidige rapporterer om «Effective pricing measures and strong renewals». I privatmarkedet er økningen i inntekter drevet av prisøkninger. I næringsmarkedet er økningen drevet av prisøkninger i kombinasjon med et økt volum.
– På grunn av høy kundelojalitet kan selskapet gjøre dette uten å miste mange kunder. Gjensisiges «retention rate» er 89 % på hele porteføljen.
Figur 1: kvartalsvis utvikling i nettopremier og vekst for Gjensidige.
Skadeutbetalinger synker på grunn av mildere vinter og lavere aktivitet grunnet covid-19.
En skadeprosent på 68,9 % i 1. kvartal 2020 er 2,8 prosentpoeng lavere enn i 2019. Dette skriver selskapet:
-Reiseforsikringskrav økte betydelig, men reassuransedekningen begrenset netto erstatningskostnader til 90,6 millioner, hvorav 60,0 millioner ble belastet konsernsenteret.
-Et lavere innslag av motorvognskader grunnet mindre kjøring i siste del av kvartalet hadde en positiv innvirkning på skader i privatsegmentet.
Fortsatt sterk kostnadskontroll på 15 %
Dette er akkurat innenfor selskapets mål om en kostnadsprosent lavere enn 15 % i perioden 2019-2023. Selskapet har en kostnadsprosent på 14,3 % dersom man ekskluderer den baltiske organisasjonen.
– Privatmarkedet har en kostnadsprosent på 13,2 %.
– Næringsmarkedet har en kostnadsprosent på 10,2 %.
– Operasjonene i Sverige og Baltikum drar opp kostnadsprosenten noe.
Figur 2: kvartalsvis utvikling i nøkkeltall for Gjensidige.
Kilder: Gjensidige, earlyWarning