Sparing

Mobilsparing fortsatt i sin spede begynnelse

Spiff, Dreams og Spare fortsetter innsatsen for å kapre kunder. Strategien som dominerer er fortsatt å gjøre sparing gøy og enkelt.

I en test gjennomført av TV2 hjelper deg fikk Dreams og Spare terningkast 4, mens Spiff fikk terningkast 3. Tross kreativitet og brukervennlighet, vises det i testen til at samtlige spareapper fortsatt må sies å være i startfasen.

Mens Spiff og Dreams bygger på samme konsept, at man skal spare lite, men ofte, har Spare en mer helhetlig tilnærming til sparing, hvor DNB-kunder kan spare til BSU, pensjon, eller begynne med fond- og aksjesparing. Blant andre tilbydere av mobilapper som fokuserer på sparing fremfor generell mobilbank er Sbanken (Min sparing), Eikagruppen (Smartspar) og BN Bank i partnerskap med Spiff.

Spareapper har vist seg å være svært populære. For eksempel fikk Spare, som var først ut i Norge, 150 000 nedlastinger kort tid etter lanseringen. Faktisk viser forskningen at spareapper har stor appell til menneskehjernen. For selv om akkurat de samme tjenestene ligger i nettbanken, oppfattes de som mye lettere å bruke i en app på mobilen. At dagens mobilapper er utformet som de er, er heller ingen tilfeldig. For eksempel er Dreams blant aktørene som i sitt arbeid har investert tungt i hjerneforskning.

Hvem sparer, og hvor mye?

  • 3 ganger flere kvinner enn menn sparer i app
  • Aldersgruppen 18-35 år, «millennials», sparer mest
  • 1 av 12 «millennials» i Norge har tatt i bruk Dreams
  • Unge kvinner sparer aller mest
  • Menn og kvinner sparer i gjennomsnitt like mye; cirka 1000 kroner i måneden
Kilder: Dreams, Min sparing (Sbanken), Spare (DNB), 
Smartspar (Eika), Spiff (BN Bank), forskning.no

Leave a Reply