Italia-baserte Neosurance, som har vunnet mange priser innen insurtech, tilbyr markedet en virtuell salgsagent for forsikringsselskaper som ønsker å selge enkle mikroforsikringer. Den store forskjellen i forhold til andre mikroforsikringer, er at dette ikke er en app, men en plattform med et API som kan integreres i andre plattformer og applikasjoner.
Virtuell salgsagent: – kundene kan ikke gå til en plattform eller app for å kjøpe forsikringsproduktene, men blir tilbudt et tilpasset forsikringsprodukt gjennom en personlig push-melding til kundens mobil med en foreslått mikrodekning for en bestemt hendelse eller situasjon. Kunden kan så godta eller avvise forslaget med et “swipe” (push-modellen).
Neosurance plattformen: kjernen i løsningen er utformet over et AI-rammeverk som kan integreres med et API (SDK) til andre plattformer som reisebyråer, forsikringsselskaper, nettsamfunn etc.
Fordeler for kunder: tilpasset forsikring i forhold til situasjonen kunden befinner seg i. Eksempelvis reise, mikrodekninger i forhold til mosjon eller idrett, ekstra bagasjedekning etc. Null papirarbeid og full oversikt over dekningene på telefonen. Mye av målgruppen er millenniums-generasjonen.
Partnerstrategi: – Selskapet ønsker seg tradisjonelle forsikringsselskaper som partnere. Andre partnere som reiseselskaper, flyplasser, idrettsforeninger etc er også aktuelle.
Forretningsmodell:
Neosurance tar 30% avgift på hver transaksjon:
• 70% går til forsikringspartneren
De resterende 30%:
• 10% avgift –> salgspartner
• 10% produktutvikling –> Neosurance
• 10% drift –> Neosurance
NB: Denne er fra en investorpresentasjon i 2016 så betingelsene kan ha blitt endret.
Selskapet samarbeider bl.a. med AXA Italy i dag.
Selskapets hjemmeside: Neosurance