Forsikring

Nordea satser videre med roboter for å bli raskere, bedre og mer kostnadseffektive

Forrige uke kunne vi lese i Finansavisen og Shifter at nok en robot eller software-bot er i gang i Nordea-systemet. Denne gang gjelder det en en helserobot som Nordea Liv har prøvd ut med lovende resultater og kortere behandlingstid. Samtidig setter Nordea inn roboter i behandlingen av GDPR forespørsler.

Helserobot i Nordea Liv

Helseforsikringsroboten, som i første omgang kun er en del av et pilotprosjekt der Nordea Liv tester ut bruk av roboter i behandling av uføresaker, skal med tiden brukes innen flest mulig erstatningssaker — hvis alt går etter planen,” skriver Finansavisen. “For kun seks måneder siden måtte Nordeas kunder vente 75 dager på en utbetaling av livs- og helseforsikringssaker. I dag er behandlingstiden på «maksimalt tre dager».”

“Nordea startet tidlig med de første RPA-robotene, som i dag er blitt vanlige og tar hånd om mange manuelle rutineoppgaver i næringslivet. Den nye generasjonen roboter bruker dataanalyse og selvlærende AI-teknologi for å kunne bygge opp en større kunnskapsbase, og vil også bruke dette til å finjustere arbeidsprosessene.”

GDPR robot i Nordea

Som for flere andre selskaper kan GDPR (General Data Protection Regulation) skape mye ekstrajobb i banker og andre selskaper. Derfor satser Nordea på robotteknologi for å redusere tiden det tar å behandle kundeforespørsler som følge av det nye EU-direktivet.

På grunn av at direktivene fra EU, og spesielt GDPR, er regelbasert passer det for utvikling av roboter. Selskapet sier at “In a matter of weeks, process descriptions were created and relevant IT applications were mapped before robots were configured to handle GDPR processes. ”

Tidligere tok det to eller tre timer å behandle en forespørsel, men etter automatisering av betydelige deler av prosessen håndterer man nå kundeforespørslene på noen minutter.

Kilder: Nordea, Shifter, Finansavisen, Finextra

Leave a Reply