Forsikring

Skadeforsikring PM: 12 måneders veksten var 1,33 milliarder tilsvarende 3,65 prosent i tredje kvartal

Bestandspremiene for privatmarkedet i Norge har i følge Finans Norge et volum på 37,8 milliarder og som inkluderer en markedsvekst på 3,65 prosent, det vil si 1,33 milliarder, de siste 12 månedene. Igjen er det Frende som har den største årsveksten på 13,5 prosent, mens Gjensidige hadde størst vekst i 3. kvartal på 3,0 prosent.

PM-markedet vokste med 3,65 % i forhold til 3. kvartal i fjor

Fra andre til tredje kvartal 2018 har privatmarkedet for skadeforsikring vokst fra 37,2mrd til 37,7mrd. Dette gir en vekst over 12 måneder på 1,33mrd, noe som utgjør en prosentvis vekst på 3,65%. Dette er opp fra forrige kvartal der 12 månedersveksten lå på 3,4% og fortsettelsen på en positiv trend i 2018, der 12 månedersveksten har ligget over 3% hvert kvartal. Til sammenligning var gjennomsnittet for det samme tallet i 2017 på 1,7%. Totalt er veksten fra forrige kvartal på 536 millioner, noe som utgjør en vekst på 1,44%.


Figur 1: Volum og 12 M vekst i skadeforsikring Norge

Trend: Markedskonsentrasjonen i PM-markedet øker igjen


Figur 2: Markedskonsentrasjon målt basert på markedsandeler

Markedskonsentrasjonen er på 75,8%, men forventes å øke med sammenslåingen av Sparebank og DNB.

Frende og KLP er selskapene med størst 12 måneders vekst per 3. kvartal 2018, men i 3. kvartal hadde Gjensidige den høyeste veksten.


Figur 3: Vekst i bestandspremie per selskap siste 12 måneder


Figur 4: Vekst i bestandspremie per selskap siste 3 måneder


Figur 5: Vekst i  millioner kroner per selskap siste 12 måneder basert på bestandspremie

Gjensidige er selskapet med den høyeste veksten i bestandspremie dette kvartalet, med en økning på 3.0%, fulgt av Frende på 2,8% og KLP på 2,7%. Storebrand har etter 3 kvartaler på rad med negativ vekst snudd trenden og har nå en positiv vekst på 0,8%.

I volum utgjør denne veksten 269,5mill for Gjensidige, 46,4mill for Frende, 14,6mill for KLP og 10,3 mill for Storebrand. For Gjensidige, KLP og Storebrand er veksten i tredje kvartal høyere enn i andre kvartal, mens Frende har en nedgang på 0,5% fra en vekst på 3,3% i andre kvartal.

Kilder: Finans Norge, earlyWarning

Leave a Reply