Kunde og Marked

Stadig større kamp om teknologikompetanse i arbeidsmarkedet

Det blir stadig større kamp om teknologikompetanse i Norge, også i bank og forsikring. Samtidig svarer under halvparten av studenter i en undersøkelse fra Finans Norge at de ønsker å jobbe i bank og kun tjue prosent ønsker og jobbe i forsikring.

I følge FINN jobbindeks 2017 blir det enda hardere kamp om teknologer i år

Ifølge FINN skjer 80 prosent av annonserte jobb-bytter på FINN.no, og der har økningen i annonserte stillinger i privat sektor så langt i år økt med 11 prosent. Til sammenligning har antall annonserte teknologistillinger i den samme perioden økt med hele 24 prosent.

– Vi tror at etterspørselen etter teknologer vil bli enda større neste år, og at utviklingen i den teknologitunge oljebransjen vil avgjøre hvor mye større, sa jobbanalytiker og produktdirektør i FINN jobb, Fredrik Schjold.

Forretningsutvikler i Finn, Hilde Maartman-Moe Sommerstad, er tydelig på at det ikke lenger er nok med en vanlig annonse som før for å få tak i de riktige kandidatene, som nå mer opptatt av merkevare og kultur. I dag er det de kjente merkevarene som vinner kampen om talentene.

Finans Norges studentundersøkelse viser at teknologistudentene ikke anser finansnæringen som innovativ og fremtidsrettet.

Studentene ble spurt om hva de forbinder med en jobb i bank eller forsikring. Svarene viser at de ser finansnæringen som relativt konservativ og trygg, samtidig som de forbinder en jobb i næringen med økonomiutdannelse. Til tross for den akselererende utviklingen med fintech og digitaliseringen av næringen er de få av studentene som synes næringen som fremtidsrettet, innovativ eller teknologisk.

Rett under halvparten av de spurte studentene sier de ønsker å jobb for bank, mens kun 20% av de spurte kunne tenke seg å jobbe med forsikring

– Vi må slutte å plassere flinke IT-folk i kassa på matbutikken

In:progress er et selskap som vil dyrke frem ulike tiltak som kan hjelpe nyankomne flyktninger å komme seg i relevant arbeid og for virksomheter å finne nye talenter. I et prosjekt med DNB hjalp de DNB med å finne nykommere med relevant IT-kompetanse.

– Litt flåsete sagt, betyr det å hjelpe mennesker å finne riktig hylle her i livet. Vi kan ikke ha flinke IT-folk jobbende i kassa på matbutikken, samtidig som bransjen trenger flere ressurser.

– Vi får beskjed fra det offentlige om at man må starte med praksis, i matbutikken eller i en barnehage, og jobbe seg opp fra det, sier Mohamad Kenas som er en av nykommerne som deltok i prosjektet.

Kilder: Finans Norge, Digi, DNB

Leave a Reply