Ny markedsdata fra Finans Norge viser at Storebrand har en vekst på 17,7 % i privatmarkedet og 14,4 % i næringsmarkedet.
Totalmarkedet for skadeforsikring i Norge har et volum på 65,5 milliarder kroner i bestandspremie. Privatmarkedet står for 64 % av markedet, tilsvarende 41,5 milliarder kroner.
Det siste året trekker spesielt veksten i næringsmarkedet veksten opp. Tolvmånedersveksten i næringsmarkedet nådde 9,34 % per første halvår i år.
Figur 1: a) volumutvikling i bestandspremie over tid i milliarder kroner. b) årsøkning i prosent.
I privatmarkedet øker Storebrand sin bestand med 250,3 milliarder kroner. De øker også sin markedsandel til 4 %.
Privatmarkedet økte med 2242 millioner kroner det siste året. Gjensidige og Fremtind øker veksten mest, med henholdsvis 670,1 og 521 millioner kroner.
Tabell 1: a) utvikling per selskap i privatmarkedet i kroner og prosent. b) viser tilsvarende for næringsmarkedet.
Næringsmarkedet økte med 2037 millioner kroner det siste året, og Gjensidige og If øker med henholdsvis 644 og 600 millioner kroner.
Kilder: Finans Norge