Kunde og Marked

500 millioner mer i sparebankmidler i 2019

De siste årene har man både sett en økning i det samlede gavebeløpet og at større prosjekter tildeles større beløp.

Tidligere i år meldte Sparebankforeningen at sparebankstiftelsene og sparebankene i år vil donere den høyeste summen noensinne til allmennyttige formål, nemlig hele 2,5 milliarder kroner. 99 sparebanker og 31 stiftelser er del av ordningen med sparebankmidler, som i 2018 hel- eller delfinansierte 14.000 prosjekter. De ti siste årene har 12 milliarder kroner blitt kanalisert gjennom sparebankmidler.

Putter penger inn i næringsliv og lokalt organisasjonsliv

Ivaretakelse av sparebankenes tradisjonelle samfunnsengasjement reflekteres i en rekke gaver til allmennyttige formål fra banker over hele landet. Sparebanken Øst ga for eksempel 12,6 millioner kroner til ulike formål i første tildelingsrunde for 2019, gjennom sin støtteordning Spire. Både større aktører, som Frelsesarmeen og Norges Skøyteforbund så vel som mindre lag og foreninger stod på tildelingslisten. På Vestlandet har Sparebanken Vest Vestlandsutbytte, og Sparebankstiftelsen DNB gir blant annet penger til idrettslag gjennom en egen draktordning.

Også næringslivet er mottakere av sparebankmidler. Eksempelvis har Sparebanken Sør sin egen næringspris på 100.000 kroner som tildeles «personer, bedrifter eller virksomheter som har eller har hatt tilknytning til næringslivet på Agder, som anerkjennelse for godt næringsutviklingsarbeid og/eller samfunnsengasjement.»

Stabilitet i endringstider

Den økonomiske støtten til lokalt næringsliv og samfunn har vært en naturlig del av virksomheten til de norske sparebankene. De har også vært nøkkelkomponenter i lokalsamfunnenes næringsliv, og representert «det gode liv» for innbyggerne gjennom sine ordninger og tilbud om sparing og lån.

Det er grunn til å tro at sparebankmidlene vil fortsette å utgjøre en sentral del av bankdriften også i årene som kommer. Bankene må beholde sin posisjon som pålitelige og langtidstenkende aktører i en verden som stadig er i endring. Tilstedeværelse og kontakt med grasrota bygger tillit, som er et viktig aspekt både for bankenes omdømme og for langsiktig finansiell stabilitet.

Kilder: finansnorge.no, oest.no, mynewsdesk.com, sor.no

 

Leave a Reply