Forsikring

Amazon som forsikringsdistributør (i Norge)

Mye er skrevet om Amazon og hvordan de har forandret mange bransjer. Også forsikringsbransjen vil på sikt bli utsatt for “big tech”-konkurranse. Den kanskje mest interessante vinklingen er Amazon som distributør. Dette gir både muligheter og trusler for våre tradisjonelle forsikringsselskaper.

Amazon som forsikringsdistributør

Å lykkes i forsikring handler mye om salg og distribusjon. Amazons plattformer for shopping på nett eller mobil, TV strømming eller Alexa har et potensiale til å fremme forsikringsprodukter eller varemerker rett inn i stua. Det være seg reklame eller en “recommended for you” når du har shoppet på nett, sett en TV-serie eller sitter i bilen og spør Alexa om været på hytta. Du får eksempelvis påminnelser om nylige kjøp gjort der det tilbys AmazonProtect på 55-tommers TV eller får påminnelser om at hus- og innboforsikringen skal fornyes snart. Amazon finner så frem det beste tilbudet. Amazon fungerer da både som distributør og som megler. Dette er en beskrivelse som kan bli en realitet om noen få år i Norge også. I USA fungerer noe av dette i dag og AmazonProtect er allerede tilgjengelig i Storbritannia og andre land i EU.
– Det som gjør dette attraktivt for Amazon er et honorar på 10+ prosent av årspremien.

Amazons styrker

De åpenbare fordelene Amazon har inkludert, er i første rekke tilgang til omfattende, detaljerte kundedata som de bruker for å profilere og målrette kundekommunikasjonen på et helt annet nivå enn det kunder i forsikringsbransjen er vant til. Videre har Amazon et forhold til eksisterende kunder der de har forandret forbrukernes kjøpsvaner for alltid.

Amazon i Norge

– Det er en stund før Amazon er i Norge. Vi er et komplisert land logistikkmessig, men jeg tror de lanserer forsiktig i løpet av et år. Deretter trykker de nok ikke ordentlig til før om 3–4 år, tror jeg, sier Are Traasdahl til E24.
Tidligere er det meldt at Amazon trolig var på vei inn i det svenske markedet, og at nettgiganten hadde kjøpt opp domenet amazon.se. Den svenske avisen Breakit gjetter derfor at Ikea kommer til å offentliggjøre samarbeidet i forbindelse med lanseringen av «svenske» Amazon.

Amazon har mange shoppingkunder i Norge.  Alexa selges og brukes i Norge i hjemmet og i bilen. Det er foreløpig ingen klare signaler på når Alexa kommer på norsk.

Amazon i forsikring

Amazons infrastruktur og teknologi betyr at selskapet er godt posisjonert for å innta en rolle i skadebehandling, ifølge konsulentfirmaet Altus.

I 2017 ble «Amazon Protect» introdusert i USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania. Dette produktet er et tillegg til produsentens garantier, forsikring mot uhell og tyveri for varer som blant annet elektronikk (mobiltelefoner, vaskemaskiner, etc.) kjøpt på Amazons nettside.

Amazon planlegger å bli forsikringsagent i India, ifølge Bloomberg Quint. Dette gjelder salg av livsforsikring, helse og skadeforsikring.

Kilder: E24, bloombergquint.com, FT.com, insuranceage.co.uk, earlyWarning

Leave a Reply