Lån

Bankenes medlemsprodukter utfordres av lavpriskonseptene

Det har lenge vært de store bankene, samt SpareBank 1 gruppen, med sine medlemsprodukter som har vært ledende på pris. De møter nå motstand fra lavpriskonseptene.

Medlemsprodukter som Lofavør, Akademikerne og YS har vært enerådende på pris, men med visse krav for å bli medlem. Til gjengjeld får kunden et helhetlig og stabilt prisgunstig tilbud.

Det siste året har derimot lavpriskonseptene vokst frem, hvor det ikke er noen krav til medlemskap for å få en konkurransedyktig pris. Både Himla Banktjenester og Nybygger.no utfordrer definitivt flere av medlemsproduktene på pris når det gjelder vanlige boliglån med flytende rente. Begge har rundt 0,20 prosentpoeng lavere pris enn for eksempel både SB1 SR-Bank og SB1 SNN sitt medlemsprodukt som nå ligger på 1,58 %. Det er absolutt store muligheter for at prisjegere er villig til å gå fra et helhetlig medlemstilbud til et lavpriskonsept med bedre rente og på den måten redusere andelen boliglån for medlemsprodukter i bankene.

Graf: historisk utvikling på utvalgte medlemsprodukter for flytende rente > 2 mill. 

Differansen mellom «ordinær» pris i banken og prisen for medlemsprodukt er relativt lik tilsvarende differanse på «ordinær» pris og lavpriskonsept (se forrige side). Forskjellen er at medlemsprisene er styrt av at medlemmene skal ha lave priser, mens lavpriskonseptene styrer dette selv og kan styre renten opp så lavpriskonseptet ikke lenger er like gunstig.

Tabell: differanse på “ordinær” pris i banken og medlemsprodukt for flytende rente > 2 mill. 

Alle de utvalgte bankene har en tremånedersvekst utlånsvekst i PM per 2021 Q1 som ligger under 1 %, det er Danske Bank som har den klart beste veksten i kvartalet på 1,24 %.

Kilder: finansportalen.no per 7. juni, bankenes kvartalsrapporter

Leave a Reply