Innovasjon

Crowdfunding – 3 nye satsninger i Norge

Forretningsideen: Enklere for prosjekt og mindre bedrifter å få lån, men også nye muligheter innen spareprodukter.

Crowdfunding (folke-finansiering) har ikke kommet skikkelig i gang i Norge, slik som i mange andre Europeiske land *) I Europa, og da spesielt i England, er det på vei til å bli en etablert industri.

Kameo – Norges første lånebasert Crowdfundig for bedriftsegmentet. Kameo – Norsk selskap som lanserte sin tjeneste i Sverige i 2016. Lanserer nå lånebasert crowdfunding for bedriftsegmentet. Har fått konsesjon for sine operasjoner i både Norge, Sverige og Danmark i følge Finansavisen.

Kameo sin plattform fokuserer på lån basert på crowdfunding, der enkeltpersoner og institusjoner kan investere i bedriftene eller eiendomsprosjekter.  Konseptet går kort ut på at en bedrift eller eiendomsutvikler fyller ut en lånesøknad på nett. Denne legges ut til investorer etter en kvalitetssikringsprosess av prosjektet, for å minimere mislighold før godkjenning.

Kameo fungerer som agent på vegne av långiverne og tar en standardsats for bransjen på 2-3 prosent i avgift på lånesummen. Årlig rentekostnad for låne er 5-15 % i følge nettsidene.

Se www.kameo.no

(For øvrig hadde Finansavisen en artikkel om Kameo – mandag 8.mai)

Vester (SR-bank med eierandel på med 34%)

Vester sin forretningsidé er at innskyterne kan i stedet for å sette sparepengene på høyrentekonto, i fremtiden låne penger direkte til småbedrifter de har tiltro til. Forretningsmodellen er mindre lån til SMB markedet som tidligere har slitt med å få lån i bank. Gjennomsnittlig lån vil være i størrelsesorden en million kroner og ha rundt 50 långivere, og ha en tilbakebetalingstid på tre år.

Vester starter når konsesjonen er på plass.

SR-bank la ut en Facebook video om konseptet – Stavanger Kaffebrenneri
Se Vester.io

Startskudd: DNB sin nye satsning er en online plattform for innsamling av midler til veldedige formål og gründervirksomhet som gir en innsamler mulighet til å markedsføre sitt prosjekt ovenfor potensielle bidragsytere.

De som har en idé lager en kampanjeside på Startskudd.no, der de forteller om prosjektet sitt. Deretter deler de kampanjen på sosiale medier for å be om støtte. For innsamler er avgiftene for bruk av tjenesten som følger:

– 3 % administrasjonsgebyr fra sluttbeløp for donasjonprosjekter
– 5 % kombinert administrasjonsgebyr og suksessavgift for belønningsprosjekter

Vi har tidligere våren 2016: dekket Nordea, DNB og Sparebanken 1 sine satsninger på Crowdfunding.  De finnes i det digitale arkivet.

Crowdfunding – på vei å bli industri i Europa

Det europeiske online alternative finansmarkedet vokste 92 prosent til 5,4 milliarder dollar i 2015, ifølge den andre årlige undersøkelsen av University of Cambridge (Cambridge Center for Alternative Finance), i partnerskap med KPMG.

Anbefalt lesning:  University of Cambridge og KPMG årlige rapport om Crowdfunding – klikk her

Følgende illustrerer litt om potensialet:

Norske banker tester ut Crowdfunding

Sparebank 1 SR-Bank har gått inn på eiersiden (34%) i Vester. “Det er en mulighet til å teste ut et helt nytt produkt for oss,” sier Tore Medhus som leder bedriftsmarkedet i Vestlandets største bank.

– Dette er egentlig bygget på den gamle sparebankideen med å koble de som har penger med dem som trenger penger. Dette gir oss en mulighet til å være med og teste et helt nytt konsept.
Dette er også en erkjennelse av at vi må bli utfordret av nye forretningsmodeller
“, sier Medhus.

Sparebank 1 SR-Bank, DNB, Nordea tester mulighetene. Banker bør se mot det engelske markedet for å se mulighetene dette gir.

Se Funding Circle – som hittil har formidlet lån for
£2,295,816,694 (pr. 18.mai)

 

Leave a Reply