Distribusjon

DNB kommer endelig etter med oppdatert mobilbank.

DNBs mobilbank har siden den ble lansert i 2008, kun vært mer eller mindre en henvisning til nettsidene. Nå flytter de endelig tjenesten ut i skyen, og blir en dedikert app. Henger den med?

DNB melder at mobilbanken er rundt tre ganger så populær som den vanlige nettbanken: I år regner de med 240 millioner besøk i mobilbanken, men bare 75 millioner besøk i vanlig nettbank. Det er derfor på høy tid at de oppdaterer den litt.

– Vi gjør noe litt annet enn andre banker. Vi har ingen beta-versjon eller prøveperiode for kundene. Vi oppdaterer appen som alle allerede er installert. Vi ruller ut den samme oppdateringen til alle kundene våre i januar, og da vil appen se helt ny ut, forteller Ingjerd Blekeli Spiten, konserndirektør for personmarkedet hos DNB til Tek.no.

Oscar Nordström, produkteier av mobilbank hos DNB, sier at i dag brukes appen mellom 80 og 90 prosent av tiden til hverdagsbanktjenester, slik som å sjekke saldo og betale regninger, og det er nettopp den funksjonaliteten de har fokusert på til å begynne med.

– Vi er 55 faste personer i teamet som jobber med appen i dag, og alle sammen skal fortsette å jobbe med appen selv etter lanseringen. Vi anser ikke appen som ferdig nå ved lansering. Vi har mange planer fremover, sier Nordström

Tek.no og Nettavisen har testet den nye mobilbanken

Ved lansering er det bare en håndfull funksjoner som er støttet i appen; De såkalte hverdagsbanktjenestene, som gjør at du kan: betale regninger, overføre penger mellom kontoene dine samt sjekke saldo.

Det er ikke akkurat mye, men til gjengjeld fungerer de få funksjonene godt.

– Vi har sett på bruksmønstrene til brukerne våre, og vi har lært at brukerne våre har helt forskjellige ideer om hvordan man bør gjøre noe så enkelt som å overføre penger mellom sine egne kontoer. Derfor har vi flere måter du kan gjøre nøyaktig samme ting på for å innfri mange forskjellige forventninger, forteller Nordström.

Det finnes imidlertid langt mer du kan gjøre via banken enn å betale regninger og overføre penger mellom kontoene dine. Men da kan du ikke bruke appen, i hvert fall ikke foreløpig.

I menyene i mobilbankene kan du få inntrykk av at du har en rekke valgmuligheter, slik som å opprette en sparekonto, sjekke lånet ditt eller bestille et nytt kredittkort, men alle disse knappene leder deg til DNBs nettsider i stedet. Det er altså ikke innebygd i appen, selv om du fortsetter å være innlogget hvis du trykker deg videre til nettleseren.

I sitt jag etter å lage en minimalistisk opplevelse har dog DNB glemt/utelatt én ting til lansering: For selv om mye går på Avtalegiro og E-faktura for tiden, er det fortsatt slik at enkelte regninger må legges inn manuelt.

Bankkonto- og KID-nummer er dessverre like håpløst irriterende å legge inn i dag som for 10 år siden, og det store spørsmålet er da: Hvorfor holder det ikke at vi tar bilde av fakturaen?

Det burde vært en selvfølge når vi snakker 2019 og det lanseres en splitter ny mobilbank. Legger du for eksempel inn et kredittkort i Apple Pay, holder det selvsagt å ta bilde av kortet, mener Nettavisen.

Andre banker har mer og bedre funksjonalitet, men DNB er størst

Hos SpareBank 1 kan du ta bilde av fakturaen, og få opp all nødvendig informasjon. Og andre banker har mange nyttige funksjoner som gjør mobilbankene deres er enklere og bedre.

Likevel har DNB 750.000 brukere av mobilbanken sin per i dag, noe som gjør dem til de største i Norge, og vil hvert fall fortsette å være benchmarken. Men med PSD2, hvor du kanskje kan velge mer fritt hvilken mobilbank du vil bruke, stiller DNB fortsatt litt lenger bak i køen enn de fleste andre norske mobilbanker.

Et ledd for å være klar til PSD2

– Når PSD2 trer i kraft blir det hverdagsbankkonkurranse når andre tjenester som ikke er banker kan tilby saldooversikt og bankinitiering. Da må vi passe på å være minst like gode som dem på den biten, samtidig som vi slår dem på tillit blant brukerne, forteller Westby Brekke.

Han sier at brukere foreløpig stoler langt mer på bankene enn tredjepartstjenester, men at differansen minker hvert år.

– Derfor er det viktig for oss at vi gjør alt så sikkert som mulig for å ikke miste tilliten vi har fra brukerne. Det er også derfor det har tatt oss litt tid å få appen ut på markedet, for å ikke gjøre noen sikkerhetskompromisser, sier Westby Brekke.

Les mer her:
Tek.no: Slik er DNBs nye mobilbank
Nettavisen: Etter ni år lanserer DNB ny mobilbank – nå med hjelp fra Amazon
DNB: Alt du lurer på om DNBs nye mobilbank
DNB: Ny mobilbank bygges i skyen
E24: Ruster seg for fintech-krig: – Dette er vårt viktigste prosjekt
Sparebanken Vest: Rekordbruk av bankapp i desember

 

Kilder: Tek, Nettavisen, DNB, E24

Leave a Reply