Distribusjon

DNBs nett-trøbbel

DNBs digitale tjenester var nede i flere timer 15. juni.

I følge DNB “oppsto problemene i DNBs sentrale lagringsenhet. Lagringssystemet som forårsaket driftsstansen, er levert av Dell EMC. Den foreløpige rapporten konkluderer med at rotårsaken var en menneskelig feil knyttet til en «hypercare-operasjon» utført av ansatte hos Dell EMC, en av HCLs underleverandører”.

– DNB påtar seg imidlertid det fulle ansvaret for driftsstansen, sier Liv Fiksdahl, konserndirektør for IT og Operations i DNB.

Også 16. mars var DNBs digitale systemer nede i mange timer. Det gang var også betalingstjenesten Vipps nede.

– Feilen er lokalisert til det samme komponenten, men årsaken var ikke helt identisk, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til E24.

Finanstilsynet vil følge saken nøye videre

Det har vært en oppgang i antall alvorlige og kritiske hendelser i den finansielle infrastrukturen i 2017, etter en nedgang i 2015 og 2016, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Finanstilsynet, Jo Singstad, til E24.

Administrerende direktør i Heidi Arnesen Austlid i IKT Norge har tidligere gått hardt ut mot DNB. Hun mener kundene kunne sluppet stadig nedetid dersom Norges største bank hadde hatt systemer med overlapp, slik at systemet fungerer selv om enkelte deler faller ned.

– IKT-Norge vet at DNB jobber hardt med å få tjenestene til å fungere. Dette er en lei situasjon for alle, for forbrukerne og for DNB. Men når det er sagt er vi kritiske til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger, sier hun til E24 etter torsdagens problemer.

IKT Norge regner nettbanker som «samfunnskritisk infrastruktur», hvilket betyr at feil på tjenestene kan få kritiske følger.

 

 

Kilder: e24, DNB

Leave a Reply