Bolig

Gjensidige Bolighandel lanserer nytt boligforsikringsprodukt

Gjensidige vil gjennom sitt nye selskap Gjensidige Bolighandel AS tilby “markedets tryggeste form for eiendomsmegling”.

– Vi ønsker å skape bedre balanse og trygghet i bolighandelen for folk flest, redusere konfliktnivået, og dermed bidra til betydelige endringer og forbedringer i eiendomsmeglingsbransjen, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i en pressemelding.

Andreas L. Ulvær er daglig leder og vil at “Gjensidige Bolighandel er en effektiv, digital løsning for boligselgere. Man kan velge å gjøre litt selv, eller overlate alt til oss. Tilstandsgarantien gjør bolighandelen tryggere enn den er i dag. Dagens forsikringstilbud for bolighandel er i hovedsak advokatdekninger som kan føre til lange prosesser og mye krangling. Vi ønsker å unngå dette og gjøre slik vi er vant med fra husforsikring, å utbedre skader”.

Slik fungerer den nye tjenesten

Video

“Til en pris Gjensidige mener er rundt 40–60 prosent under dagens priser, vil daglig leder i Gjensidige Bolighandel, Andreas Løvdahl Ulvær, tilby boligselger- og kjøper en konfliktfri bolighandel.
Først skal selskapet lage en tilstandsrapport som setter pris på boligens feil og mangler.
– Så får kjøperen en fem års garanti for skjulte feil og mangler i boligen – uten krav om vesentlighet. Kommer det frem feil, utbedrer vi dem, sier Ulvær.
Det er boligselger som kjøper forsikringen gjennom boligsalget, men boligkjøper dekkes også gjennom garantien på fem år.

Gjensidiges boligforsikring for kjøper og selger:

1. Ingen krav om vesentlighet for feil, egenandel på 4000 kroner.

2. Hvis det er hensiktsmessig, utbedres feilen, hvis ikke, utbetales erstatning til kjøper.

3. En ny og grundigere tilstandsrapport som setter prislapp på feil og mangler. Det gis en garanti for boligens tilstand i fem år. Hvis feil finnes etter boligsalg, skal de utbedres uansett om feilen ikke er vesentlig.

Dagens boligselgerforsikring og boligkjøperforsikring:

1. En feil må være vesentlig; det betyr normalt at den må utgjøre mer enn fem prosent av boligens kjøpesum

2. Dersom kjøper får gjennomslag for et krav vil erstatning gjøres som utbetaling, ofte med aldersfradrag for eldre bygningsdeler

3. To parter skal vurdere hvorvidt et krav er gyldig i henhold til avhendingsloven, og dernest enes om størrelse på utbetaling. Det kan bety lange og konfliktfylte prosesser.”

Andre referanser:

Gjensidige medgir at de har latt seg inspirere av PROR i salgsprosessen i utformingen av den nye tjenesten.

Propr-tap på 22 mill.

Les Gjensidiges pressemelding

Videoreklame for den nye tjenesten

Video

Gjensidige Bolighandel nettsiden

Undersøkelse: En av fem i Nordland har opplevd problemer ved bolighandel

Kilder: DN, Gjensidige, PROPR

Leave a Reply