Innovasjon

Google Pay lansert i Norge

Tirsdag 30. Oktober 2018 annonserte Google at de hadde lansert Google Pay for det norske markedet. I likhet med Apples løsning Apple Pay, som ble lansert i Norge i sommer, vil de nå la nordmenn foreta trådløs betaling via mobiltelefonen.

Dette gjør Norge til det 25. landet Google Pay lanseres i. Ved lansering er tjenesten tilgjengelig for kunder hos Nordea, Sparebanken Sør, Storebrand, Monobank og Revolut. I tillegg vil Sbanken komme med støtte i løpet av første kvartal 2019. Nordea oppgir at det er 53.000 brukersteder i Norge som nå aksepterer kontaktløs betaling, inkludert Google Pay og Apple Pay.

Google Pay lansert i Norge

Høye mål

I et intervju med E24 sier Googles sjef for betaling i Europa, Midtøsten og Afrika, Florence Diss, at de har som mål at 50 prosent av befolkningen bruker tjenesten i løpet av et år. Dette virker som et urealistisk høyt mål, da tjenesten per i dag hovedsaklig fungerer på telefoner med Android, som i følge statcounter per Oktober 2018 har ca 49% av det norske mobilmarkedet. Det er her også begrenset til telefoner med NFC som ikke er mer enn 4 år gamle. Den andre halvdelen av mobilmarkedet består av av iOS, men Apples begrensninger på bruk av NFC-brikken til andre betalingsløsninger betyr at Google Pay har begrenset funksjonalitet på iPhone, kun i Gmail og Google Maps vil den kunne brukes. Når man i tillegg ser at DNB og SpareBank 1-bankene holder seg trofaste til Vipps og dermed i øyeblikket ikke har valgt å støtte Google Pay, virker det vanskelig å oppnå 50% prosent av befolkningen som brukere på kun ett år.

Kontaktløse betalinger ikke slått an i Norge

Til tross for at to millioner norske bankkort har støtte for kontaktløs betaling, er det kun 1,1% av alle betalinger som blir utført på denne måten. Sammenlignet med våre naboland ligger Norge lang bak i utviklingen. I Danmark er halvparten av alle korttransaksjoner kontaktløse og Sverige er regnet som det landet i verden med flest kontaktløse transaksjoner per person. En stor grunn til dette er at de store dagligvarekjedene har holdt igjen på grunn av de høye kostnadene forbundet med transasksjoner via Visa og Mastercard, opptil ti ganger høyere enn ved bruk av BankAxept. Det er likevel ventet at det fremover vil bli en betraktelig økning i antallet, da BankAxept sin løsning for kontaktløs betaling ble lansert i fjor og blir støttet i betalingsterminalene fremover. Ved siden av de høye kostnadene har det andre ankepunktet til dagligvarekjedene mot kontaktløs betaling vært utfordringene med å koble dette med lojalitetsprogrammer og kundekort. Google mener de løser dette, da man kan koble disse med kortene brukeren legger til i løsningen. I tillegg vil de tilby ekstra verdi ved å kunne gi kunden tilbud knyttet til lojalitetsprogrammer når man er i nærheten av butikken. For å finne gode løsninger på betalingsløsninger har Norgesgruppen og Coop sammen etablert Aera AS som jobber med å utvikle en IT-plattform for løse utfordringene med ulike betalingsløsninger som kort, mobil og applikasjoner, samt forenkle løsningene for medlems- og kundekort

Kamp om betalingsløsningene

Med Google Pay inne i markedet er det nå flere prominente aktører som kjemper om brukerne, men ingen løsninger som har et fullgodt tilbud tilgjengelig for alle. Android Pay er hovedsakelig for Android brukere, og kun for de bankene som støtter det. Apple Pay har samme begrensninger, da det kun fungerer for iPhone og Apple Watch og det også for et begrenset utvalg banker. DNB og SpareBank 1-bankene holder seg til Vipps, men Vipps har utfordringer på iOS, da Apple ikke tillater andre aktører å bruke telefonenes NFC-brikke til trådløs betaling, noe som gjør at de ikke har en fungerende løsning for trådløs betaling enda. Konsekvensen av dette er en splittelse av markedet mellom disse aktørene, der man ser de ulike aktørene posisjonerer seg for å beskytte egne løsninger. I tillegg har man andre løsninger hos potensielle utfordrere som kan komme til Norge, eksempelvis Samsung Pay som er lansert i Sverige, men ikke resten av Norden.

Trekker kunder, men bruken er lav

I perioden etter de begynte å støtte Apple Pay merket Nordea en massiv pågang av nye kunder. Til tek.no uttaler John Sætre, leder for personmarkedet, at de også forventer en pågang i forbindelse med Google Pay, men ikke i samme skala som da Apple Pay ble lansert. Til tross for at de venter en lavere pågang, ser Nordea at det kan være de tar feil, da de regner med at Android brukere kan mer om teknologi, og det derfor kan hende Google Pay vil få en mer aktiv kundegruppe enn Apple Pay har hatt. For til tross for stor pågang med kunder som ville ha tjenesten, har ikke Apple Pay vært noen stor suksess så langt i Norge. DN skrev nylig at deres undersøkelser viser at så lite som maksimum to prosent av kontaktløse transaksjoner skjer via Apple Pay. Selv hos Eplehuset er andelen betalinger via Apple Pay lav. Det man likevel ser hos banker som Nordea og Sbanken er at kundene setter stor pris på å få tilgang på nye muligheter, mens DNB har fått en rekke negative tilbakemeldinger relatert til deres valg om å ikke støtte de nye løsningene.

Sikkerhet en viktig faktor

En klar fordel ved kontaktløs betaling via mobil kontra via kort er sikkerheten. Både Google Pay og Apple Pay bruker en Token, som betyr at det genereres et unikt nummer som sendes til terminalen for hver transaksjon. Det betyr derfor at kortinformasjonen aldri trenger å sendes til terminalene, eller ligge lagret på telefonen. Dette gir økt sikkerhet i forhold til tradisjonelle bankkort. Videre gir de mobile løsningene brukerene en mulighet til å droppe å ta med seg lommebok, til fordel for mobiltelefonen de fleste alltid har med seg når de går ut døra hjemme.

Kilder:
e24: Google Pay lanseres i Norge

DN: Google Pay lanseres i Norge

Tek.no: Slik funker Google Pay

e24: Dagligvarebutikkene ser to store ulemper med Apple Pay

e24: Norge henger bak nabolandene på kontaktløse betalinger

Leave a Reply