Innovasjon

Hvordan kan bærekrafts-målinger bli nyttige?

Lederen for bærekraft og samfunn i SpareBank 1 Østlandet, Karoline Bakka Hjertø, har skrevet et godt innlegg i debatten om «bærekrafts-målinger» i Finans Watch.

Hjertø peker på at det har kommet en rekke bærekraft/ESG-målinger den siste tiden, hvor alle har forskjellige «vinnere».

Dette mener hun er fordi det finnes en oppfatning om at «bærekraft er bærekraft – én størrelse som kan tallfestes, måles og bedømmes». Noe som ikke er tilfelle, fordi bærekraft rommer alt som skal til for å sikre en bedre fremtid for både mennesker, samfunn, dyr og natur – noe som gjør at begrepet omfatter alt fra menneskerettighetsarbeid, vern av truede dyrearter til anti-hvitvaskarbeid.

For å tydeliggjøre dette brukes begrepet ESG (Environmental, Social and Governance) for å vise at det er forskjellige områder som vurderes, men Hjertø mener dette fortsatt er altfor bredt.

Hjertø mener at «vi trenger mer spesialiserte bærekraftratinger innen spesifikke bærekraftstema, som er tydelige på hva de måler og hva de ikke måler. Kunnskap både om temaet de skal vurdere, helst gjennom samarbeid med eksperter er avgjørende. Det er også kjennskap til hva som er vesentlig for den aktuelle bedriften, i den bransjen og regionen virksomheten og dens verdikjede opererer i».

7 områder for forbedring

Hjertø peker på sju områder hvor bærekrafts/ESG-målinger bør forbedres:

1. Mer spesialiserte ratinger

2. Tydelig kommunikasjon rundt hva som rates

3. Mer fagkompetanse og samarbeid

4. Tydeliggjøre vesentlighet

5. Husk verdikjeden, men vurder grad av medvirkning

6. Hensynta regional kontekst

7. Hensynta bransjemessig kontekst

Kan være nyttig verktøy

Grunnen til at disse forbedringene er viktige, er at de som skal bruke ratingene opp mot kunder, investorer og videreutvikling av sin egen virksomhet, trenger uavhengige verktøy som er nyttige i dette store og viktige arbeidet.

Les hele innlegget her

 

Kilder: Finans Watch

Leave a Reply