Distribusjon

Internasjonal trend viser at andelen kunder som foretrekker tradisjonelle banker øker

For å kapre kunder planlegger Bank of America å åpne mer enn 500 nye lokaler de neste fire årene. Samtidig viser en ny internasjonal undersøkelse at kunder i større grad foretrekker tradisjonelle banker på bekostning av internettbanker.

Bank of America ser på nye banklokaler for å vinne nye kunder

Bank of America (BofA) annonserte planer om å åpne mer enn 500 nye banklokaler i USA over de neste fire årene. Banken vil blant annet ekspandere til flere stater der den tidligere ikke har vært representert. BofA vil også redesigne 1500 eksisterende lokaler med nye layouter og teknologi.

 

BofA vil på denne måten vinne flere nye kunder: “Most Bank of America users do their deposits online or through ATMs, only 25% of them make deposits at branches. And yet, branches are still important to the bank. When it comes to opening an account with us, 80% of that happens in our financial centers,” Michelle Moore, head of innovation at BofA.

Kunder foretrekker i større grad tradisjonelle banker på bekostning av internettbanker.

Den digitale bruken i bankene fortsetter å vokse, samtidig viser en trend at kundene beveger seg mer mot de mobile og online kanalene til de tradisjonelle bankene, i stedet for mot “digital-only” utfordrerne.
– En undersøkelse fra RFi Group viser at “RFi Group questioned more than 1000 consumers in each of 10 different countries, finding that global appetite for digital-only providers fell from 74% in the first half of last year to 63% in the second half. Appetite for a digital-only main bank has also dropped, from 50% to 44%.”

I følge RFi Group er gode digitale løsninger i hovedsak en faktor som virker positivt på kundeopplevelsen, men samtidig er mindre gode løsninger ikke en faktor som driver kundene bort.

En annen fordel som tradisjonelle banker har er kundenes tillit når det gjelder behandling av private data og når det gjelder å ta vare på personvernet og sikkerheten for personlig informasjon.

Vurdering

Sammenfattet kan man si at tradisjonelle banker kan vurdere muligheten for å ekspandere ved å bruke designede banklokaler med ny teknologi for å kapre nye kunder. Samtidig er en del kunder sannsynligvis villig til å betale et visst premium for tilstedeværelse og i tillegg vite at private data er sikre.

 

Kilder: Bank of America (BofA), Finextra, RFi Group

Leave a Reply