Kunde og Marked

Likestillingskampanje skal få flere kvinner til å spare i aksjer og fond

DNBs nye kampanje #Huninvesterer setter fokus på kjønnsforskjeller i sparevanene til kvinner og menn. Hvis de lykkes, kan man potensielt se et oppsving i sparemarkedet.

«Hvem eier verden?»

DNBs uttalte formål med kampanjen, som baserer seg på rapporten Hvem eier verden? Tilstandsrapport om økonomisk likestilling i 2019, er å minske det såkalte kapitalgapet. Konserndirektør for personmarked, Ingjerd Blekli Spiten, beskriver kapitalgapet på følgende måte:

« – … de økonomiske forskjellene mellom kvinner og menn går igjen i det meste. Noen ganger er forskjellene små, andre ganger store, men aldri i kvinnens favør. Her er det snakk om at kvinner blir hengende bak når det gjelder både bolig, formue, hvor mye vi sparer, hvordan vi sparer og hvor mye vi kan om økonomi.»

Mens kvinner ofte velger å spare i banken, går menn i større grad for aksjefond, noe som har en negativ effekt på forskjellen i kapitalinntekt mellom kjønnene. Ifølge DNBs undersøkelse sparer menn smartere, og de er også mer risikovillige ved valg av spareform. Slik sikrer menn seg spareformene som gir den høyeste avkastningen.

Blant nøkkelfunnene i rapporten finner vi følgende:

1. Kapitalinntekt:

  • Menn eier 80 % av de privateide verdiene på Oslo Børs.
  • 1216 milliarder kroner (2017) skiller menns og kvinners samlede bruttoformue
  • Kvinner sparer mindre enn menn, også når man tar lønnsforskjeller med i betraktningen.
  • Kvinner tjener i gjennomsnitt 87 % av menns lønn i måneden. Tar man kapitalinntekt med i regnestykket, synker kvinners andel av menns inntekt til 77 %. Dette fører til følgende konklusjon: «Selv med lik lønn ville kvinner tjent 53 milliarder mindre enn menn».

2. Sparevaner:

Frir til kundene

Ingen av funnene i undersøkelsen er i seg selv ny informasjon. Nytt er derimot DNBs tilnærming til saksfeltet, hvor de både posisjonerer seg i bankmarkedet og frir til personkundene. De har blant annet lansert en egen nettside, www.huninvesterer.no, hvor man kan beregne sitt personlige kapitalgap og få råd og tips om sparing.

Vi mener: Ved å rette seg mer spesifikt mot kvinners spare- og investeringsvaner åpner et potensielt stort marked seg. Dersom kvinner kjenner seg igjen i argumentene som fremlegges i kampanjen, kan det godt være at man vil se et oppsving i sparemarkedet. Det er i så fall ikke bare et kapitalgap, men også et markedsgap, som DNB nå setter alle kluter til for å erobre. Det gjenstår å se hvorvidt dette vil føre til endringer på lengre sikt.

Kilder: vff.no, dnbnyheter.no, huninvesterer.no, earlyWarning

Leave a Reply