Crowdfunding har kommet for å bli, men vil i uoverskuelig fremtid forbli en liten del av det norske finansmarkedet.
Finans Norge har, i undersøkelsen forbruker- og finanstrender 2020, kartlagt forbrukernes kjennskap til og bruk av folkefinansieringstjenester, med følgende funn:
- 8 %, nærmere 1 av 10, kan tenke seg å investere sparepengene sine i en crowdfundingtjeneste.
- 4 % kan vurdere å ta opp lån via en crowdfundingtjeneste.
- 7 % har god kjennskap til crowdfunding, mens hele 45 % har ikke kjennskap til fenomenet.
- 4-5 % kjenner til ulike crowdfundingsleverandører, som Kickstarter, Spleis og Gofundme.
Investeringsvekst, men fortsatt lavt volum
«Eksplosiv vekst for folkefinansiering», meldte nettstedet Shifter.no i begynnelsen av september, med henvisning til økte investeringer hos mange norske tilbydere av folkefinansiering.
I årets første halvår ble det hentet inn 315 millioner kroner til crowdfundede prosjekter og bedrifter, noe som er 65 % mer enn på samme tid i fjor. Samtidig er dette et svært lavt volum i bank- og finanssammenheng.
Nylig ble det også kjent at Fana Sparebank går inn på eiersiden av Dealflow, en heldigital, aksjebasert crowdfundingplattform for vekst- og høyrisikobedrifter.
Crowdfunding er fortsatt relativt nytt i det norske markedet, og det gjenstår å se hvordan det vil utvikle seg i årene som kommer.
Kilder: shifter.no, dn.no, finansnorge.no