Innovasjon

Nordea open banking API

Nordea vil til sommeren åpne for en pilot av sin open banking tankegang Dette er APIer som vil åpne for at tredjepartsaktører kan koble seg opp mot Nordeas data og systemer. I først omgang åpnes to APIer, ett mot betalinger og ett mot kontoinformasjon.

Nordea har valgt å ta rollen som “First Mover” i Norden med tilrettelegging av APIer inn mot egne data og systemer. PSD2 har stilt krav til bankene om at data skal gjøres mer tilgjengelig, og Nordea tar konsekvensen av dette og velger å være tidlig ute, samt tilgjengeliggjøre mer data enn det som kreves. Piloten vil brukes til å høste erfaring og knytte til seg utviklere og selskaper ved å gi disse tilgang til et sandkassemiljø der de kan teste og utvikle tjenester. Interessen har vært stor, allerede første døgnet meldte 130 aktører at de ønsket tilgang.

”Alle bankene må gjøre det før eller senere uansett, så det er ingenting i være redd for. Vi ser på dette som en mulighet. Slik kan vi raskere skape nye tjenester for våre kunder”
Jarkko
Turunen – ”Head of open banking” – Nordea

 

Trend fra teknologibransjen

Tilgjengeliggjøring av data og funksjonalitet via APIer har lenge vært en viktig strategi for ledende IT-selskaper. Store selskaper som Google og Facebook har i lang tid latt utviklere kommunisere med deres tjenester og mange hurtig voksende selskaper som eksempelvis Slack har bygd hele sin suksess på denne strategien. Ved å ha et godt, solid kjerneprodukt og gode APIer rundt kan man få et stort økomiljø rundt seg.

Tankegangen er den samme som Microsoft bygde opp Windows på, der de tok godt vare på tredjepartsutviklere for å sørge for at god programvare ble laget til deres plattform. Smarttelefonene med iOS og Android i spissen er også basert på samme prinsipp, der applikasjoner utviklet av tredjeparter er der den virkelig verdien ligger.

Nordea har valgt å gå for en strategi der de satser fullt på å være ledende på feltet, noe som kan vise seg å være en veldig lukrativ strategi. De som klarer å virkelig bygge økomiljøer rundt seg for gode tredjepartstjenester kan oppnå det som kan være en av de virkelige differensiatorene i tiden fremover.

Her kan det trekkes paralleller tilbake til teknologiselskapene som allerede har gått opp denne stien. Tidligere nevnte Slack er et veldig godt eksempel på suksess bygget på et godt kjerneprodukt, som hverken er nytt eller revolusjonerende, men der integrasjonsmulighetene har ført til at selskapet i 2016 ble verdsatt til 3,8 milliarder dollar basert på et produkt først tilgjengelig i 2013.

Kilder: earlyWarning, Nordea Open API

Leave a Reply