Sparing

Økt investorbeskyttelse med nye regulativer – MiFID 2 og MiFIR

Denne artikkelen er ment å oppsummere på en relativt enkel måte hva som Verdipapirlovutvalget offentliggjorde i Norges offentlige utredninger 2017: 1 (NOU 2017:1) spesielt om tiltak for økt beskyttelse av sparere i ulike finansielle instrumenter (investorbeskyttelse).
– EU har satt fristen for implementering av reglene til 3. januar 2018.

MiFID II (direktiv 2014/65/EU) og MiFIR (forordning (EU) nr. 600/2014) vil medføre en rekke endringer i rammevilkårene for verdipapirforetak og regulerte markeder.


MiFID II = the second Markets in Financial Instruments Directive
MiFIR = Regulation on Markets in Financial Instruments and Amending Regulation.

 

 

MiFID II er opptatt av rammene der finansielle instrumenter handles (foretakene), mens MiFIR fokuserer på å regulere driften av disse handelsstedene og ser på prosesser, systemer og styringsprosesser samt tilsyn av disse.

Hvem påvirkes av MIFID II i Norge?
Direkte påvirket blir:
Verdipapirforetak,
AIF-forvaltere (Forvaltere av alternative investeringsfond) som yter aktiv forvaltning, ordreformidling eller investeringsrådgivning
Forvaltningsselskaper for verdipapirfond som yter aktiv forvaltning eller investeringsrådgivning
Dessuten vil agenter, kunder og til en viss grad forvaltere som ikke yter aktiv forvaltning og investeringsrådgivning kunne bli delvis eller indirekte påvirket.

Hovedformål og hovedtemaer
Lovgivningen har flere hovedmål, blant annet: (a) økt investorbeskyttelse; (b) tilpasning av regulering over hele EU (c) økt konkurranse på tvers av finansmarkedene og (d) innføring av forsterket tilsyn.

Økt investorbeskyttelse – viktige elementer:
1) Økte krav til standardisert investorinformasjon om produkter som ytes/selges.
2) Interessekonflikter skal unngås: Særlige krav og uavhengig investorrådgivning som at forvalter skal vurdere et tilstrekkelig utvalg av tilgjengelige finansielle instrumenter, og ikke begrenses til instrumenter utstedt av foretaket selv, eller fra enheter med nære juridiske eller økonomiske forbindelser til foretaket.
3) Strengere regler for verdipapirforetakets adgang til å betale og motta returprovisjoner. Foretak som driver uavhengig investeringsrådgivning og aktiv forvaltning skal ikke ha adgang til å motta og beholde pengeytelser fra andre enn kunden.
4) Analyser og mottak av betaling: Verdipapirforetak som tilbyr både analysetjenester og utførelse av ordre skal identifisere separate omkostninger som bare reflekterer kostnaden ved å utføre ordre.
5) Rapportering til kunder og egnethetserklæring: Blant endringene i forhold til gjeldende rett, nevnes at kunder ved aktiv forvaltning skal motta periodisk oversikt hver tredje, og ikke kun hver sjette, måned.

I tillegg skal det komme en rekke nye/endrede krav til drift av virksomhetene/forvaltere, utforming av produkter og konsesjonspliktige tjenester.

For kunder (investorer) skal MiFID 2 bety økt beskyttelse for investorer og gi et åpnere, tryggere og enklere market og ta del i, selv for ikke-profesjonelle investorer/småsparere.

 

MiFID 2 regulativene er en svært omfattende tekst, og kildene nedenfor er en god start for dypere forståelse i emnet.

Kilder:
1)  2017: 1 (NOU 2017:1)

2) Nyhetsbrev fra Schjødt om MIFID II

Leave a Reply