Distribusjon

Ønsker å legge mistanken om den filialløse DNB død .. Helgeland Sparebank tilpasser filialstrukturen

Trond Bentestuen i DNB ønsker å legge  mistanken om den filialløse DNB død og freder sine filialer. Helgeland Sparebank legger ned filialer.

DNB  har investert i attraktive lokaler. Vi ønsker også å være den banken med personlig tilstede-værelse, og vi er nå mer tilgjengelig etter at vi har utvidet åpningstidene, sier Bentestuen.

Bentestuen sier ansatte i DNB-filialene fra juni vil bære nye antrekk – også der skal det investeres.

– Vi hører om banker som ber kundene ringe for å avtale møtetid hos rådgiverne. Vi skal ha drop in-muligheter, og for eksempel være åpne på lørdager. Bildet av at vi satser kun digitalt må nyanseres, sier Bentestuen til Finansavisen.    Kilden

Helgeland Sparebank avvikler kontor i Hattfjelldal, på Trofors, Herøy, Nesna, Onøy og Vega fra 1. juli 2017.  Bankens nåværende automattilbud i Hattfjelldal, på Herøy, Vega og Nesna opprettholdes, og på disse stedene vil våre kunder ha tilgang til uttak og innskudd av kontanter som før.

Litt fakta

Filialer Norge 2007 til 2017

I den siste 10 års perioden har norske bankkunder fått 307 færre filialer. Sammenlignet med toppen i 1988 hvor det var 2166 filialer, ble det gjennom 90-tallet fram til år 2000, redusert med 709 filialer til 1457 filialer. Historisk var filial-døden større på 90 tallet. Et annet perspektiv var at det fra toppen i 1988 tok 25 år før antall filialer var halvert i 2013.

Vurdering

Betjening av kundene er ikke svart eller hvitt – digitalt eller fysisk, i følge Bentestuen i DNB. Det er en kombinasjon. DNB sine 57 kontorer opplever godt med besøk, og er lønnsomme for oss. Bedriftsmarkedet er også en del av vurderingen.

Administrerende direktør Lisbeth Flågeng i Helgeland Sparebank, understreker at kunder som ønsker å møte sin rådgiver kan, som nå, avtale tid og sted for møter. Vi vil legge stor vekt på fleksibilitet ved ønske fra kundene om å avholde møter lokalt.

Når vi nå gjør slike tilpasninger, er det for å opprettholde vår oppgave som lokalbanken på region også i årene som kommer, sier Flågeng, som bekrefter at endret kundeadferd over tid har gjort at etterspørselen etter den fysiske tilstedeværelsen er blitt mindre. Konkurransesituasjonen er sterk og bankens kostnadsnivå utfordres på alle områder.

Kilder: Finans Norge

 

Leave a Reply