Forsikring

Resultater Skadeforsikring: Konkurrentprofiler – DNB, Storebrand og Eika

DNB
Oppsummert: DNB er person- og privatmarkedsorientert

I totalmarkedet har DNB en markedsandel på 5,03%.
DNB sin foreløpige topp lå på 4,9% i Q3 2014.

DNB har 3 ganger så stor markedsandel i privatmarkedet (6,6%) som i bedriftsmarkedet (2,2%).

I Privatmarkedet har DNB sin største posisjon i Personsegmentet (11,7%), spesielt Ulykke der de har økt sin markedsandel til 10,7%.
– I volumsegmentene er DNB sine markedsandeler: bil (5,1%) og eiendom (6,2%).

Bedriftsmarkedet for DNB domineres av personrelaterte forsikringer.

DNB har en Combined ratio som ligger i øvre sjiktet blant sammenliknbare selskaper 87,7% – for 2016:

DNB Profil totalmarkedet (Privat og Næring/ PM og BM)

 

DNB Profil Privatmarkedet (PM)

 

DNB Profil Bedriftsmarkedet (BM)

 

Storebrand
Oppsummert: Storebrand er sterke på helsemarkedet

I totalmarkedet har Storebrand en markedsandel på 3,2%.

Storebrand sin markedsandel i privatmarkedet er 3,8%, i bedriftsmarkedet 2,1%.

I Privatmarkedet har Storebrand sin største posisjon i helsesegmentet, spesielt Behandling (44,8%) og Kritisk sykdom (19,2%). Totalt gir dette Storebrand en sterk posisjon i personsegmentet på 9,8%.

Bedriftsmarkedet for Storebrand domineres av helserelaterte forsikringer.

Storebrand har en Combined ratio som ligger i øvre sjiktet blant sammenliknbare selskaper 91,0% – for 2016:

Storebrand Profil totalmarkedet (Privat og Næring/ PM og BM)

 

Storebrand Profil Privatmarkedet (PM)

 

Storebrand Profil Bedriftsmarkedet (BM)

 

Eika
Oppsummert: Hus og bil i privat og næring er Eikas sterkeste kort

Eika har hatt en andel av markedet på ca. 4,1% siden 2012 – mot 4,3% i dag.

Eika sin svakeste side ligger i segmentet Person der de i dag har oppnådd 2,4% totalt og PM Person (3,4%) og BM Person (1,8%).

Klassisk Bil/Motorvogn og Hus/Eiendom er relativt sett Eika sine sterkeste sider.
– Motorvogn PM 5,5% Hus/Eiendom PM 4,8%
– Motorvogn BM 4,1% Hus/Eiendom BM 4,1%

Eika har per i dag en Cost ratio på ca. 18,4 % i 2016

Eika rapporterte en Combined ratio på 84,0 % i 2016.

Eika Profil totalmarkedet (Privat og Næring/ PM og BM)

 

Eika Profil Privatmarkedet (PM)

 

Eika Profil Bedriftsmarkedet (BM)

 

Kilder: Finans Norge, earlyWarning

Leave a Reply