Forsikring

Resultater Skadeforsikring: Konkurrentprofiler – Gjensidige, If, Sparebank 1 og Tryg

Gjensidige
Oppsummert: Allroundselskap og størst i (nesten) alle de store segmentene

Totalt forsikring:
Total: Nr 1. markedsandel 25,55%
Privatmarkedet: Nr 1. markedsandel 24,38%
Bedriftsmarkedet  Nr 1. markedsandel 27,67%

Bolig/Eiendom:
Total: Nr 1. markedsandel 28,43%
Privatmarkedet: Nr 1. markedsandel 25,22%
Bedriftsmarkedet  Nr 1. markedsandel 33,39%

Bil/Motorvogn:
Total: Nr 1. markedsandel 25,87%
Privatmarkedet: Nr 1. markedsandel 25,43%
Bedriftsmarkedet  Nr 2. markedsandel 27,41%

Gjensidige Profil totalmarkedet (Privat og Næring/ PM og BM)

 

Gjensidige Profil Privatmarkedet (PM)

 

Gjensidige Profil Bedriftsmarkedet (BM)

 

If
Oppsummert: Trendskifte for If? Holder sin posisjon siste kvartal 2016

If er selskapet som har gitt fra seg flest markedsandeler blant de store de siste årene. I dag har selskapet en markedsandel på 21,15% – ned fra 24,7% siden Q1 2012. Trenden kan ha snudd da markedsandelen i Q3 2016 var på 21,04%

I personmarkedet (PM) har selskapet totalt en andel på 19,2% (2. plass) og med en god posisjon i Ulykke (24,5%). I volumsegmentene Bil/Mortvogn og Hus/Eiendom ligger de på henholdsvis 19,8% og 19,2%.

If har sin relativt beste posisjon bedriftsmarkedet (BM) med en andel på 24,7%, ned fra 26,4% i Q2 2012.

If Norge har rapporterer om Combined ratio på 84,8% i 2016

IF Profil totalmarkedet (Privat og Næring/ PM og BM)

 

IF Profil Privatmarkedet (PM)

 

IF Profil Bedriftsmarkedet (BM)

 

Sparebank 1
Oppsummert: Sparebank 1 er sterkest i person- og privatmarkedet  

Norges 4. største forsikringsselskap – Sparebank 1 – har over de fire siste årene kretset rundt 10% total markedsandel. Fra en andel på 10,4% ligger de nå på 10,17%

I privatmarkedet inntar Sparebank 1 en ”sikker” 3 plass med sin andel påm13,4%. Denne har de holdt stabil på litt over 13% siden 2012.

I bedriftsmarkedet ligger Sparebank 1 på 4,4% (6. plass). Denne andelen er relativt stabil, men er noe ned fra Q2 2012 da de lå på 4,9%.

Sparebank 1 kommer best ut i 2016 når det gjelder combined ratio:
79%

Sparebank 1 Profil totalmarkedet (Privat og Næring/ PM og BM)

 

Sparebank 1 Profil Privatmarkedet (PM)

 

Sparebank 1 Profil Bedriftsmarkedet (BM)

 

Tryg
Oppsummert: Allroundselskap og markedets klare nummer 3

I totalmarkedet har Tryg en markedsandel på 13,3 %.
Tryg har tapt markedsandeler over tid. Eksempelvis hadde Tryg en andel på 15,5% tidlig i 2012.

I privatmarkedet (PM) har Tryg en god posisjon i Bil/Motorvogn med en andel på 14,1% (3. plass), men også her har Tryg tapt andeler siden 2012 da de hadde over 16,3% i per Q2.

Relativt sett har Tryg sin beste posisjon i Bedriftsmarkedet med en andel på 14,46%. Denne har økt det siste året fra 13,9%.

Tryg har en av de laveste kostnadsprosentene i Norge (15,2%)

Tryg Profil totalmarkedet (Privat og Næring/ PM og BM)

 

Tryg Profil Privatmarkedet (PM)

 

Tryg Profil Bedriftsmarkedet (BM)

 

Kilder: Finans Norge, earlyWarning

Leave a Reply