Innovasjon

Revolut, det britiske bankfenomenet, har kommet til Norge.

Den digitale utfordreren Revolut har allerede tatt markedsandeler fra de tradisjonelle bankene på hjemmebane i Storbritannia. Nå skal de skaffe 30 000 kunder i Norge før året er omme.

Mener norske banker er skammelig utdaterte

— Mens teknologi hele tiden gjør livene våre enklere og enklere, fortsetter norske banker å være skammelig utdaterte og gammeldagse, sier Espen Myklebust til Shifter. Den nye Norges-sjef for Revolut skal «ta over» Norge med blant annet kryptohandel, engangskort, null gebyrer og valuta til bankenes egne kurser.

Den britiske fintech-startupen blir sagt å være et av de raskest voksende teknologiselskapene i verden, har en verdivurdering på rundt 14 milliarder og som siden lanseringen i 2015 har rundt 2,6 millioner kunder i 32 land i Europa.

Revolut markedsfører seg med at norske kunder nå kan åpne en appbasert konto på et par minutter, sende gratis internasjonale pengeoverføringer, veksle 24 valutaer i appen til interbank-kursen og handle avgiftsfritt i over 150 valutaer med kredittkort. Brukerne kan også kjøpe og selge kryptovalutaer, kjøpe smarttelefon- og reiseforsikring, samt sette opp budsjett. Dessuten tilbyr de automatisk sparing, der brukeren kan velge å spare «vekslepengene» på et kjøp, ved at transaksjonen blir rundet opp.

Revolut satser på jungeltelegraf, en taktikk som betalt seg godt hittil i selskapets historie, som startet i 2014.

— Revolut har ikke brukt en krone på reklame siden oppstarten. Folk har begynt å bruke produktet, sett at det er dritbra, og det har spredd seg videre, sier Espen Myklebust.

Målet i Norge er, i første omgang, 30.000 brukere innen året er over. Og i dag har banken allerede 10 000 registrerte kunder i Norge.

I høst vil Revolut også lansere norske kontonummer i appen, slik at banken også kan brukes til lønn. Selskapet jobber også aktivt med utviklingen av en kommisjonsfri aksjehandelsplatform, der kundene umiddelbart kan utforske og investere i britisk og amerikansk listede selskaper. Planen er å gjøre aksjeinvestering tilgjengelig for massene ved å tilby en plattform som fjerner barrierer som høye kostnader, forvirrende grensesnitt og tidkrevende registreringsprossesser.

Ta meg til kilden

Bankene svarer

– «Gammeldags» høres sikkert kult ut i en PR-plan, men det er en dårlig beskrivelse av norske banker i 2018, sier informasjonsdirektør Even Westerveld.

– Det er fortsatt et enormt potensiale for å gjøre ting mer effektivt, og det er strekk i laget mellom rene digital-banker med relativt begrenset teknisk gjeld og mer tradisjonelle aktører med filial-nettverk og lengre historikk. Men det er ikke grunnlag for å kalle bransjen under ett for «skammelig utdaterte», sier Christoffer O. Hernæs, Sbankens leder for innovasjon og utvikling.

Han mener det er bra at aktører som Revolut etablerer seg, og at det bidrar til at bankene skjerper seg. Innovasjonssjefen er selv blant Revoluts så langt 10.000 registrerte brukere i Norge, men mener appen ikke representerer «noen revolusjon» sammenlignet med hva du får av en app fra norske banker – «eller Vipps for den saks skyld».

Og fortsetter: – Revolut tenker nytt og spiller etter spillereglene til et internett-selskap fremfor en bank. Brukeropplevelsen blir en stadig viktigere differensiator, og bankene må ta innover seg at vi konkurrerer ikke mot hverandre på beste mobile brukeropplevelse, vi konkurrerer med den beste brukeropplevelsen kundene har opplevd fra en hvilken som helst tjeneste, sier han.

Ta meg til kilden

Satser også i Sverige og USA.

Revolut satser også samtidig i Sverige. Der har de 21 000 kunder i dag, og ønsker å være 50 000 i løpet av året.

Enn så lenge er selskapet kun å regne som et mobilt alternativ til de tradisjonelle bankene, og ikke en regelrett neobank. Revolut vil derimot følge i Klarnas fotspor, og har søkt om banklisens innen EU. Prosessen regnes å være ferdig før slutten av 2018.

Selskapet har også søkt tillatelse i det amerikanske markedet og planlegger å lansere tjenesten i USA. Visjonen er å ha 100 millioner kunder globalt innen 2023.

Ta meg til kilden

Offisiell reklamevideo fra Revolut.

Video

Inngående gjennomgang av appen.

Video

Kilder: Shifter, Di Digital, Revolut, YouTube

Leave a Reply