Forsikring

Skadeforsikring 2017 oppsummeres

Vi oppsummer noen av de viktigste trekkene ved 2017 og retter blikket mot 2018.

Kundetilfredshet 2017:
– “Norsk kundebarometer” sier at “I årets kundebarometer er det betraktelige omrokkeringer fra fjorårets plasseringer. Sparebank 1 Gruppen troner listen for 2017 blant utvalgte norske skadeforsikringsselskap“. Her var det store endringer og Gjensidige som toppet listen i fjor, har havnet på en nest siste plass med en nedgang på over fem prosent.
– I november i fjor kom EPSI med sin 2017 kåring og da “er det Eika Forsikring som kommer best ut med et resultat på 75,5. Gjensidige og Frende presterer også godt, og kan også vise til et resultat på drøyt 75.” Nå er Sparebank 1 henvist til 4. plass.
– “I en analyse på privatmarkedet fra earlyWarning ser man en klar sammenheng mellom kundetilfredshetscore og vekst.
– Selskaper med over gjennomsnittet kundtilfredshet over tid tar markedsandeler
– Selskaper med under gjennomsnittet kundtilfredshet over tid mister markedsandeler.”

 

Markedstrender Norge
– 2017 var året da If Skadeforsikring tok grep og ser ut til å ha stoppet kundeflukten, etter å ha “3% markedsandel, tilsvarende 484 millioner, til konkurrentene de siste 3 årene”.
Privatmarkedet har hatt en moderat vekst siste 12 mnd per Q3 2017. Likevel er det privatmarkedet som holder Skadeforsikring totalt i positivt terreng. Vi ser en liten tendens til økt vekst det siste kvartalet for PM: 3 måneder vekst: + 1,2%. 12 måneders vekst: + 1,8%
Bedriftsmarkedet har hatt en negativ vekst siste 2 årene og 12 måneders veksten ligger på -1,4%, med 3 måneders veksten er så vidt positiv: +0,2%

Viktigste nyheter bilforsikring
– Sparebanken 1 Forsikring følger Rema Forsikring med lansering av Smart bilforsikring.
If sin “maks. 10 prosent nedrykk i bonus hvis du får en skade” og DNB sin “bulking uten bonustap”fremhever endringer bonusordingen.

Områder man forventer fokus på i 2018

Generelt tar kundene kundene lettere ny teknologi i bruk og de vil i større grad enn tidligere kreve tilgang til personlige forsikringstjenester via den kanalen de selv foretrekker.

Samtidig er det forventet et økt press på forsikringsselskapene på å få ned kostnadene og optimere egen effektivitet. Forsikringsselskapene har blitt mer kundefokuserte de siste årene

og forretningsmodellene er mer kundefokuserte en bare for noen få år siden. Vi ser at de beste i bransjen fokuserer på å få inn mer data via tilkoblede enheter som setter dem i stand til å vite mer om kundene og forsikringsobjektene samtidig som de kan minske risikoen og tilby nye tjenester.

Noen av de viktigste trendene for 2018 og videre: 
1) Nye tjenester og risikoreduksjon med påkoplede enheter
2) Ny forretningsmodeller og samarbeidsmodeller (P2P, retail etc)
3) Økt satsing på droneteknologi i blant annnet skadesituasjoner
4) Eksperimentering med blockchain teknologi
5) Større bruk av APIer i samarbeidskonstellasjoner og allianser
6) Flere og er samarbeid med Insurtech selskaper
 -> så på litt lengre sikt:
7) Førerløse biler vil ha stor effekt på bilforsikring(fra omkring 2025)

Kilder: earlyWarning, EPI, Norsk Kundebarometer, selskapenes nettsider

 

Leave a Reply