Kunde og Marked

Sparebankdagene: Hvordan bli enda mer relevant for fremtidens kunde

Flere innledere benyttet Sparebankdagene for å tydeliggjøre og forklare viktige årsaker til at sparebanksektoren opplever en sterk utvikling for tiden, og her følger noen korte stikkord fra presentasjonene:

Harald Magnus Andreassen: Post korona og «post» olje og gass
– Norge er en del av en global økonomi, og Norge trenger ikke og kan ikke erstatte oljeeksporten! Vi bruker ikke/lever ikke av oljepengene!

Knut Roar Wiig: Hvem er fremtidens kunder?
– Fra en moderne bedriftskundes perspektiv: Fremtidens bedrifter trenger fremtidens banker, og vil fremtidens bedrifter bruke dagens banker om ikke bankene hjelper de nye bedriftene?

Christoffer O. Hernæs: Sparebankene og den teknologiske revolusjonen. Hva må sparebankene gjøre for å forbli relevant?
– Ingen forventer at bank skal være kult, men det er mulig å gjøre det litt mindre kjedelig.

Camilla AC Tepfers: Scenarier for sparebankene i 2030.
– Bank, bli ved din lest eller delta i det utvidede økosystem?

Jon Gunnar Pedersen: Bedre enn sånn passelig – Omstillingen av Norge, sparebankenes betydning og behovet for gode og forutsigbare rammebetingelser for sektoren.
– Kundene – ikke bankene – avgjør tilliten, Konkurranse også om det usynlige, Kanskje er ikke pengene det viktigste.

Ruth Brusdal: Sparebankene som drivkraft for (grønn) omstilling av norsk næringsliv.
– Fra en grønn bedriftskundes perspektiv, og hvorfor det er verdifullt at banken tar en tydelig posisjon i det grønne skiftet.

Tor W Andreassen: Innover eller dø!
– Når alle har tilfredse kunder må man konkurrere på innovasjon for å bli attraktiv

Sparebankforeningens sammendrag og lenker til alle presentasjonene:

Vellykket årskonferanse for en samlet sparebanksektor | Sparebankforeningen

 

Kilder: Sparebankforeningen

Leave a Reply