Kunde og Marked

Sparebanken Vest innfører kundeutbytte

Kundeutbytte er et kraftfullt virkemiddel for å få og beholde kunder. Det vet også investorer å sette pris på, sier Jan Erik Kjerpeseth til Nettavisen.

– Ja, vi har erfaringer med at Gjensidige er det vanskeligste selskapet å ta forsikringskunder fra. Det er liten tvil om at Gjensidiges kundeutbytte er viktig og gjør det vanskelig for konkurrenter å ta kunder fra dem. Det har også aksjemarkedet merket seg siden børsnoteringen i 2010, fortsetter han.

– Opptjeningen er såkalt lineær og tilsvarer eksempelvis 0,2 prosentpoeng i lavere utlånsrente. Du får utbyttet etter at generalforsamlingen i banken fastsetter det endelige regnskapet, forteller Kjerpeseth.

Som kunde må du skatte av den utbetalte summen. Kundeutbyttet beskattes med skattesatsen for alminnelig inntekt, det vil si 22 prosent.

Kjerpeseth sier at for inntektsåret 2018 ville kundeutbyttet ha utgjort til sammen 330 millioner kroner. Det er den såkalte samfunnskapitalen – tidligere grunnfondskapitalen – til banken som kan deles ut. Av 15 milliarder i egenkapital for banken, er nesten 10,8 milliarder overskudd opparbeidet gjennom nesten 200 år med bankdrift.

Hvorfor nå?

Vi vurderer hele tiden hvordan vi på best mulig måte kan bruke utbyttet fra samfunnskapitalen vår slik at det kommer kunder, eiere og samfunnet ellers til gode. Forhåpentligvis vil de lojale kundene våre sette pris på å få kundeutbytte, og vi er også glade for å kunne fortsette å være en betydelig økonomisk bidragsgiver som kan være med på å styrke lokalsamfunn og verdiskaping på Vestlandet.

Andre banker og forsikringsselskap med kundeutbytte

Gjensidige leverte svært gode kundetilfredshet-resultater i år med 80,3 og 84,2 på henholdsvis tilfredshet og lojalitet i Norsk Kundebarometers kåring (2.plass – SB1 1.plass) og 73,4 på kundetilfredshet i privatmarkedet i EPSI sin kåring (2. plass – Frende 1.plass).

I år delte de ut 2,2 milliarder i kundeutbytte (å dele overskuddet er et aktivt valg, og i år får kundene tilbake 14,1 prosent av det de betalte for skadeforsikringene sine i 2018).

Og de siste 12 årene har de delt ut til sammen 19 milliarder i utbytte. Gjensidige er eneste forsikringsselskap med en slik ordning.

SpareBank 1 Østlandet – I år delte de ut 222 millioner i kundeutbytte (første gang i fjor for 2017-året 204 millioner). 74,0 i årets EPSI undersøkelse (6. plass på listen, men godt over gjennomsnittet).

Sandnes Sparebank – I år delte de ut 53 millioner i kundeutbytte (24,1 millioner året før).

Fana Sparebank lanserer også kundeutbytte 17. desember. Les mer her

Leave a Reply