Forsikring

Store prisvariasjoner blant konkurrentene i personforsikringer

Pris- og markedsandelanalyse i personsegmentet

Behandlingsforsikring, privatmarked

Som for flere av produktene i personsegmentet er det relativt store variasjoner i innhold, størrelsen på engangsutbetingene og derfor også pris.

– Det er interessant å merke seg at Storebrand og If har relativ like store markedsandeler basert på bestandspremie.

– Ser en på markedsandeler basert på antall er markedsandelen til If mer enn dobbelt så stor som Storebrand. Dette med en pris som er 2,2 ggr. over If.

– Selv om mange av forsikringene i Storebrand kommer via livkundene viser det at det går an å ta ut mer på behandlingsforsikring.

Kritisk sykdom, privatmarked

Som i behandlingsforsikiring har Storebrand en høyere snittpris enn konkurrentene og samtidig kommer de ut med en relativt høy markedsandel på 12,7 prosent innen kritisk sykdom.

– For de andre aktørene er snittprisen relativt lik.

– Nordea har en snittpris som er om lag 0,7 ggr. snittprisen til Storebrand.

– Gjensidige er største aktør i markedet med en snittpris på kroner 2 170.

Barneforsikring, privatmarked

Innen barneforsikring er det Sparebank 1 Liv og Gjensidige som har de høyeste snittprisene. Disse er tett fulgt av Frende.

– Av de større aktørene er det Tryg som har den laveste snittprisen. Denne er 0,55 av prisene til Sparebank 1 Liv og Gjensidige.

– If og Gjensidige har om lag samme markedsandel på antall, mens markedsandelen til Gjensidige på bestand er nesten 8 prosentpoeng høyere.

Kilder: Finans Norge, earlyWarning

Leave a Reply