Bankene i Norge vil fokusere på å forbedre allerede eksisterende produkter og samtidig fokusere og samarbeide på de store linjene.
- Fintech-trusselen er ikke-eksisterende
– Bankene vil fokusere på kjernedrift som sikkerhet, back-office automation, og siden vi vet at svært få bytter bank – hvordan få eksisterende kunder til å kjøpe mer og med mer lønnsomme produkter. Hvis oppstartsbedrifter kan hjelpe til med noe av dette, vil bankene være interesserte i samarbeid. - Samarbeid om de store linjene fortsetter
– Samarbeid for å: bekjempe hvitvasking, styrke Vipps, bedre Open Banking (Norske banker er velvillige til å dele informasjon og flere velger samme type system (feks. Nets)), forbedre kjerneløsninger, bedre sikkerheten.
Dette er trygt og godt, men konsekvensene er at man får færre områder å konkurrere på.
- Nyutvikling vil fokusere innover
– Innovasjon per enkelt bank vil nå heller fokusere på å kapre nisje-nivåer, forbedre allerede eksisterende produkter eller utvikle margin-gevinsten på dem. - Inntektsstrømmer
– I tillegg vil vi se et oppsving av å finne alternative inntektsstrømmer
– DNB videreselger kundedata
– Samarbeid på tvers av bransjer (Fordelsprogrammer, lokal)
Relevante lenker:
DNB: videreselger kundedata: Les her
Nets: Banks go back to basics Les her
Frenemies: Vi tror dette begrepet blir større i år Les her
Nisjeeksempler: Bulder Bank, Himla Bank, SEBx
Kilder: DN, Nets, E24, Sparebanken Vest, Fana Sparebank, SB1 SR-Bank, Sbanken, DNB, Hærnes, Bisnode, Shifter, Visma, Digi