På Money2020 konferansen i København i fjor, annonserte Alipay (den kinesiske netthandels-giganten) sine planer for å ekspandere til det europeiske markedet. Da sa de at det første skrittet var å gjøre det enklere for kinesiske turister i utlandet.
Det er også den ruten de har gått, og i løpet av den siste tiden har avtalene begynt å komme inn. Dette har i første omgang gjeldt butikker, mindre kredittkortaktører etc, som for eksempel concardis, som tillater kjøp med den kinesiske appen i Tyskland, Østerrike og Sveits.
De har også gjort avtaler tidligere med andre giganter som BNP Paribas og Barclays, som hjelper dem med betalinger i deres nettverk av forhandlere.
Men nå har den spanske banken BBVA, inngått en avtale som gjør Alipay tilgjengelig direkte i deres SmartPay mobilapp.
En og en halv million kinesiske turister er ventet å besøke Spania i løpet av året, og til sammen bruke opp mot 1 milliard Euro mens de er der.
–Denne avtalen gir en stor mulighet til å yte service til et voksende marked av kinesisk turisme, samtidig som vi gir spanske butikker muligheten til å promotere varer og spesialtilbud direkte til turistene via SmartPay appen, sier José Fernández da Ponte, head of business development and new ventures hos BBVA
Norsk marked for kinesiske turister:
I følge Aftenposten, viser tall for hotellovernattinger fra SSB at på ett år – fra mars 2016 til mars 2017 – har antall turister fra Kina til Norge økt med ca. 65 prosent.
Vi stiller oss spørsmålet: Når får vi se det første samarbeidet mellom den kinesiske betalingsgiganten og en norsk aktør?
Søk opp vår tidligere sak om WeChat for å se hvordan Alipay fungerer inn i det enorme kinesiske mobile økosystemet.
Kilder: Finextra, The Paypers, Aftenposten