Kort og betalinger

Alipay får direkte tilgang i BBVAs SmartPay app, for å hjelpe kinesiske turister

På Money2020 konferansen i København i fjor, annonserte Alipay (den kinesiske netthandels-giganten) sine planer for å ekspandere til det europeiske markedet. Da sa de at det første skrittet var å gjøre det enklere for kinesiske turister i utlandet.

Det er også den ruten de har gått, og i løpet av den siste tiden har avtalene begynt å komme inn. Dette har i første omgang gjeldt butikker, mindre kredittkortaktører etc, som for eksempel concardis, som tillater kjøp med den kinesiske appen i Tyskland, Østerrike og Sveits.

De har også gjort avtaler tidligere med andre giganter som BNP Paribas og Barclays, som hjelper dem med betalinger i deres nettverk av forhandlere.

Men nå har den spanske banken BBVA, inngått en avtale som gjør Alipay tilgjengelig direkte i deres SmartPay mobilapp.

En og en halv million kinesiske turister er ventet å besøke Spania i løpet av året, og til sammen bruke opp mot 1 milliard Euro mens de er der.

–Denne avtalen gir en stor mulighet til å yte service til et voksende marked av kinesisk turisme, samtidig som vi gir spanske butikker muligheten til å promotere varer og spesialtilbud direkte til turistene via SmartPay appen, sier José Fernández da Ponte, head of business development and new ventures hos BBVA

Norsk marked for kinesiske turister:

I følge Aftenposten, viser tall for hotellovernattinger fra SSB at på ett år – fra mars 2016 til mars 2017 – har antall turister fra Kina til Norge økt med ca. 65 prosent.

Vi stiller oss spørsmålet: Når får vi se det første samarbeidet mellom den kinesiske betalingsgiganten og en norsk aktør?

Søk opp vår tidligere sak om WeChat for å se hvordan Alipay fungerer inn i det enorme kinesiske mobile økosystemet.

Kilder: Finextra, The Paypers, Aftenposten

Leave a Reply