Innovasjon

Det forventes stor vekst for stemmestyrte tjenester i årene fremover

Stemmestyrte assistenter kommer stadig høyere på agendaen, både til leverandører, men også til tjenestetilbydere. En undersøkelse viser til en forventet vekst på 31% CAGR.

Venter stor vekst i årene fremover

I en undersøkelse fra BI Intelligence, fant de at 18 millioner amerikanske forbrukere hadde utført en stemmebetaling. Dette tallet er ventet å stige 31% CAGR, og nå 31% innen 2022. “Denne veksten er ventet fordi stemmestyrte grensesnitt er raskere, enklere og mulig å utføre selv når du ikke kan bruke hendene,” sier undersøkelsen. “I tillegg, bekrefter dataene fra undersøkelsen at den stemmestyrte betalingsrevolusjonen allerede er i gang – brukerne prøver per i dag, i mye større grad enn tidligere forventet.”

Se flere av grafene hos The Financial Brand

Undersøkelsen viser i tillegg noen av disse punktene:

  • Stemmestyrte transaksjoner får fotfeste: 8% sa de brukte stemmekommandoer til å utføre transaksjoner (kjøpe noe, P2P betaling eller å betale en regning).
  • Bruken er ventet å stige: Bruken vil stige med 31% frem til 2022. Økt utbredelse av stemmestyrte grensesnitt, økt forståelse av kunstig intelligens og en sterk “value proposition” for forbrukerne vil bidra til denne veksten.
  • De store techgigantene er dedikerte: Amazon, Google, Apple og PayPal går i bresjen for å skape fremtidens betalinger enklere.
  • Store internasjonale banker satser: Bank of America, Capital One, USAA, U.S. Bank og flere har introdusert stemmestyrte tjenester for brukerne sine.

Et annet byrå som gjør predikasjoner rundt rundt stemmestyrte tjenester er Gartner. De spår at 30% av samspillet vårt med teknologi vil være gjennom stemmestyrte tjenester innen slutten av 2018. Det forventes at markedet vil dobles hvert eneste år frem til 2020.

Det er jo mye enklere å spørre Alexa om været

U.S. Bank har blitt en av bankene som nå tillater kundene sine å få tilgang til kontoene sine via Amazon Alexa.

Gareth Gaston, executive vice president and head of omnichannel banking i U.S. Bank, ser stemmestyrte tjenester som et viktig steg i en verden etter ‘apper’. “Hvem skulle tro at det å åpne en vær-app, ville bli et ‘pain point’?” spør han, “Det er jo mye enklere å spørre Alexa om været(!).”

Funksjonene som kan gjøres er å sjekke kontoen, betale regninger samt å se transaksjonshistorikken til forskjellige kontoer. Gaston ser dette som et utgangspunkt, og ser for seg flere funksjoner i fremtiden, men banken ønsker å lære mer om brukermønstre rundt de tjenestene som allerede ligger der, før de går videre.

Finn noen spørsmål hvor man kan tenke seg at stemmestyrte kommandoer vil kunne være til hjelp for kundene dine

Slik det ser ut i dag, er det en definitiv fordel å være først ute innen stemmestyrt betaling, og det gjelder å ha gjort seg noen tanker om hvordan man vil håndtere dette videre.

Det er utfordrende tider, hvor det blir vanskligere å følge med på hva forbrukerne forventer. Vi råder til å lære seg opp på hva som er i markedet per i dag og finn noen spørsmål hvor man kan tenke seg at stemmestyrte kommandoer vil kunne være til hjelp for kundene dine. På den måten vil man i hvertfall kunne være forberedt når man skal beynne å bygge prototyper. For å bygge stemmestyrte applikasjoner er ingen enkel sak, og vi regner med at de fleste vil trenge hjelp utenfra.

Mer relevant lesestoff rundt emnet:

Yazin Akkawi mener den neste store innovasjonsbølgen ligger i å fjerne seg bort fra skjermene. Og at fremtidens teknologi vil la oss få tilgang til data og informasjon uten en skjerm vi må rette oppmerksomheten vår mot.
Les mer på Inc.com
Business Insider har gjort en sammenligning av de stemmestyrte apparatene Amazon Echo, Amazon Echo Dot, Google Home og Apple HomePod, hvor du kan se styrker og svakheter:
Business Insider sammenligning
Produktene er foreløpig ikke tilgjengeliggjort for norsk, men Digi.no har prøvd hvordan de fungerer i Norge ved å prate til dem på engelsk: Google Home og Alexa i Norge
Google Home  |  Amazon Echo (Alexa)

 

Les også vår tidligere sak om noen av bankene som har tatt tidlige grep:

Stemmestyrte digitale assistenter blir dagligdags – etterhvert

Leave a Reply