Innovasjon

DNB utvikler robot som ser på svingninger på kontoen

I følge Dagens Næringsliv, hjelper forskere fra univeristetet i Oslo og regnesentralen DNB, med et prosjekt som skal hjelpe dem med nyanseringer i utlånsprosessen.

Idéen er at dagens innvilgning av et lån tar for lite hensyn til hvor flink du er med din personlige økonomi. Blant annet kan faren for mislighold være svært forskjellig selv om to forskjellige lånetakere har samme inntekt.

Derfor forsker de nå på om en robot kan lære å se mønstre på kontoen din, gjennom å analysere kontobevegelsene dine over et helt år, og dermed vudere om du er en trygg eller risikabel kunde. Roboten ser kun på bevegelsene på kontoen din, ikke på hva og hvor du bruker pengene dine. Og resultatene er lovende. DNB tror de kan øke “lavrisikosegmentet” fra 80 til 95 prosent av kundemassen. Potensielt vil dette også kunne føre til en forenklet og automatisert låneprosess.

Mønstrene roboten gjenkjenner er bevegelser, og er såpass generelle som at store svingninger er negative, mens regelmessige mønstre er positivt. Lange perioder uten innskudd er for eksempel også negativt. I tillegg skal det være en del subtile nyanser som avgjør.

DNB har hatt en økning av misligholdskunder det siste året, men trenden ser ut til å ha snudd i første kvartal av 2017

 

Kilde: earlyWarning

Flere utfordringer, men forhåpentligvis kan dette hjelpe til med å gi mer nyanserte råd

Hver fjerde bankkunde sier de har høy tillit til finansiell rådgivning fra en intelligent robot. Høyest er tilliten til robot-råd blant de under 30 år og for de med høy inntekt,” viser resultatene fra Forbruker- og finanstrender 2017, som Kantar TNS har gjennomført i samarbeid med Finans Norge.

Antallet kunder som ifølge undersøkelsen har høy tillit til robot-råd representerer i dag i overkant av 1 million personer.

Gry Nergård i Finans Norge vil sørge for at robotene følger reglene.

FinAut er derfor godt i gang med å tilpasse bransjenormene for rådgivning og kundebehandling til den nye teknologiske situasjonen, slik at også robot-rådgivere følger de samme retningslinjene for god rådgivningsskikk.

Nye personvernregler som innføres i 2018 gir kundene rett til å si nei til å bli profilert, samt at de har rett til å få innsyn i hvordan automatiske beslutninger er fattet.
Det er en kjempeutfording at det lages systemer som er som «svarte bokser», maskiner som tar beslutninger uten at man er i stand til å forklare hvorfor beslutningen ble som den ble“, sier Catharina Nes i Datatilsynet.

Forhåpentligvis kommer forskerne frem til en løsning som er både sikker og rettferdig, og som kan hjelpe faktiske kunderådgivere i fremtiden med å vurdere lånetakere på en enda bedre måte. Det som også blir spennende å se, er hvordan dette blir i forhold til PSD2, da man potensielt kan få tilgang til kontobevegelsene fra andre banker også, og kanskje kan gjøre andre (og mer nyanserte) vurderinger av en person som kunde.

Kilder: Finans Norge, Dagens Næringsliv

Leave a Reply