Innovasjon

Ecster lanserer «Banking as a Service (Baas)»

Handelsbankens datter- og fintechselskap skal la bedriftskunder tilby bankrelaterte produkter, uten å selv måtte starte bank.

Banking as a Service betyr, ifølge Ecster, « at et selskap som ønsker å tilby sine kunder bankrelaterte produkter, kan koble seg på en eksisterende finansiell aktør, uten å måtte starte en bank selv».

Ecster vil gi bedriftene nødvendig tilgang til finansielle tjenester, produktutvikling, kredittrisikovurdering og forskrifter via API’er. Dermed kan bedriften konsentrere seg om kjernevirksomheten sin og å komme tidlig ut på markedet med sine finansielle tjenester.

Modellen har hentet inspirasjon fra Software as a Service (SaaS), hvor programvare og tjenester tilbys mot betaling. Banking as a Service på denne måten, som Ecster lanserer nå, har ikke blitt prøvd ut i Sverige tidligere. 

Målgruppen er store forbrukerkjeder som har sterkt fokus på kundeopplevelsen og å bygge egen merkevare.  Ifølge Ecster skal flere aktører ha meldt sin interesse for tjenesten.

Normalt tar banken over hele kundeopplevelsen etter et kjøp, men «noen selskaper ønsker å beholde kundekontakten selv for å bygge kundelojalitet» , sier administrerende direktør i Ecster, Sanna K. Augustsson til Di Digital​.

«Forskjellen er nå at Ecsters tjenester kan leveres som en såkalt ‘white label‘ løsning», sier hun videre.

Med det mener hun at bedriftskunder skal kunne håndtere alt av transaksjoner, inkludert å følge hele betalingen og påfølgende avdrag fullstendig, i sine egne apper.

Debetkort med lojalitetsprogram er et annet eksempel hvor Ecster vil kunne bistå kundene sine. Per i dag er slike kort riktignok merket med firmalogo, men det er fortsatt en bankside som kunden må logge på for å se saldoen og betale regningene.

Ecster ønsker at dette skal styrke deres ambisjon om å skape langsiktig lønnsomhet for sine bedriftskunder, ved at de med de nye tjenestene får lojale og tilbakevendende kunder. 

«Dette er ikke for alle selskaper, men vi har kunder som krever dette, og med disse setter vi oss ned og sørger for at de tekniske forholdene er der. Vi slipper ikke denne typen funksjoner hvis vi ikke vet at den vil fungere“, avslutter Sanna K. Augustsson».

​Kilder: Di Digital, Ecster

Leave a Reply