Kunde og Marked

Lån i personmarkedet: Mindre lokalbanker, “kontorløse” banker og Danske Bank vinner markedsandeler de siste 2 årene

I en undersøkelse fra earlyWarning har man analysert utviklingen i markedsandeler på grupper av banker over de siste 9 kvartalene.

Hovedresultater fra perioden Q4 2014 – Q1 2017 i personmarkedet
Lokalbankene vinner terreng – markedsandeler opp 1,4% i perioden
DNB taper terreng – markedsandeler ned 2,2% i perioden
Online/kontorløse vinner terreng- markedsandeler opp 0,7% i perioden
Danske Bank vinner terreng – markedsandeler opp 0,8% i perioden
– for andre banker er det mindre endringer

FAKTA: Lokalbanker, «kontorløse», og Danske Bank vinner markedsandeler i et 2 års perspektiv

Markedsandelsutvikling Q4 2014, Q4 2015, Q1 2017

Vi har valgt å fokusere denne saken på markedsandeler for utlån i personmarkedet basert på følgende beregningsmåte, og som gjør at markedsandelene måles likt:
Teller = bankenes rapportere brutto utlån til privat-/personkunder, inkludert overføring til boligkreditt foretak og eventuelt til sine livselskaper.
Nevner = Husholdningenes brutto gjeld i banker, kredittforetak, finansieringsselskaper og livsforsikringsselskaper*
– Hovedgrunnen til å ta med finansieringsselskaper i nevneren er at de fleste bankene også tilbyr billån og forbrukslån/kredittkort til sine personkunder.

Måling av markedsandeler gir mest mening om man gjør det lokalt. Dette kan earlyWarning bistå med. Skal man likevel gjøre denne øvelsen på landsbasis, er det nyttig å stille følgende spørsmål:
– Taper lokalbankene markedsandeler? Hvor mye vinner de kontorløse (online) bankene? etc.
Bankene selv har gjerne noe ulik praksis rundt hva de putter inn i både teller og nevner, og Finanstilsynet har som et eksempel sin egen måte å gjøre det på.

DNB, og også Nordea, fortsetter å miste markedsandeler i privatsegmentet. Lokale og regionale markedsandeler er mer interessant.

Å måle markedsandeler mot totalmarkedet kan være interessant i noen tilfeller, men det er gjerne store forskjeller på utviklingen i markedsstørrelsene geografisk, dvs regionalt og lokalt.

For en bank som «kun» er regional eller lokal, er det av begrenset verdi å kun gjøre målinger opp mot totalmarkedet

På tilsvarende måte, bør også banker som er landsdekkende måle sin markedsandelsutvikling mer fingranulert enn kun mot totalmarkedet – hvordan skal du ellers vite hvor du relativt sett vinner og hvor du taper, slik at du kan iverksette tiltak de rette stedene.

earlyWarning beregner kvartalsvise markedsstørrelser for utlån PM ned på regions- og kommunenivå. Vi hjelper banker å estimere markedsstørrelser på lokalt og regionalt nivå.

Kilder: SSB, Bankenes kvartals-/årsrapporter, earlyWarning

Leave a Reply