Innovasjon

Oversikt over noen produktnyheter i markedet

Det er stadig god innovasjonstakt i bransjen, og vi ser her på noen utvalgte nyheter som utsetteing av fakturabetaling, eFaktura som push-varsel, kredittkort-app, lommepenge-app og grønne bedriftslån.

Nå kan du utsette fakturabetaling i mobilbanken

For første gang blir det mulig å utsette betaling av fakturaer i mobilbanken. Med en ny løsning vil SpareBank 1 gjøre det lettere for nordmenn å unngå betalingsproblemer.

SpareBank 1 åpner nå for at kunder kan utsette betaling av regninger, direkte i mobilbanken. Løsningen er et rentefritt alternativ til kreditt og forbrukslån, og den første av sitt slag i Norge. Den testes i første omgang i SpareBank 1 SMN, men skal på sikt rulles ut i alle SpareBank 1-bankene.

Den eneste kostnaden for kunden er et administrasjonsgebyr på 99 kroner. Dette er likt uansett størrelsen på fakturabeløpet, og går i sin helhet til å dekke faktiske administrasjonskostnader.

Løsningen innebærer at alle typer fakturaer med KID, både elektroniske og på papir, kan utsettes i mobilbanken i tre måneder. SpareBank 1 betaler den opprinnelige fakturaen på vegne av kunden. Deretter utstedes det en ny, rentefri e-faktura på samme beløp, som forfaller om tre måneder.

Kunden kan ha maks fire utsatte fakturaer til enhver tid, og summen per faktura kan ikke overstige 4.000 kroner. For å dekke utgifter til fakturaadministrasjon, betaler kunden et gebyr på 99 kroner. Tjenesten er rentefri.

Sparebanken Vest første norske bank som tilbyr eFaktura som push-varsel

Alle brukere av mobilbanken vår kan nå bli varslet direkte på sin telefon med en gang det kommer en ny eFaktura. Ved å trykke på varselet sendes du direkte inn i mobilbanken-appen for godkjenning av regningen.

1. Du mottar et push-varsel på din telefon, og trykker på det.
2. Du blir sendt direkte inn i mobilbanken, hvor du logger deg inn med PIN, fingeravtrykk eller Face ID.
3. Fakturaen blir vist, og du trykker Godkjenn

Enklere enn det kan det knapt gjøres. Regningen blir betalt på få sekunder.

Ny app skal gi kredittkort-kunder bedre kontroll

Digitalt kort med ekstra lang løpetid, lagring av kvitteringer og mulighet for søk på tekst i kvitteringene. Dette er bare noen av egenskapene i den nye kredittkort-appen fra Monobank.

Mono Pay er utviklet for kunder som er frempå i forhold til nye produkter og tjenester.I appen får kunden tilgang til et digitalt kort som er spesielt tilpasset netthandel. Det digitale kortet har ekstra lang løpetid og engangs CVC-koder som gjør netthandelen tryggere.

Søk i kvitteringer. Mange har nok opplevd å måtte lete frem en kvittering for å finne ut hvor eller når noe er kjøpt, eller i forbindelse med en garanti-sak. Dette vil Mono Pay gjøre enklere for kunden. I appen kan man ta bilde av en kvittering og koble denne mot riktig transaksjon.

– Trenger man å finne igjen kvitteringen, kan man søke på fritekst i appen, selv på ord fra kvitteringen. Dette er noe vi har fått gode tilbakemeldinger på under brukertesting, sier Vartdal.

I appen kan man også tagge transaksjoner, slik at det blir enklere å holde oversikt over for eksempel utlegg på jobbreiser.

Sbanken lanserer minibank – En lommepenge-app for barn

I appen minibank får barnet en oversikt over gjøremålene sine hjemme. Den gir barnet oversikt på egen konto og pengene barnet har- uten å måtte spørre den voksne.

  • Oversikt over egen konto i appen
  • Se transaksjonene sine
  • Håndtering av oppgaver den voksne har satt opp i nettbanken sin
  • Kan be den voksne om penger

Faktura- og regnskapsløsning fra DNB og Luca Labs

DNB og fintech-gründeren Luca Labs lanserer faktura- og regnskapsløsning, DNB Regnskap, for småbedrifter. Nå overtar en robot rutinearbeidet og det blir enklere å drive bedrift. Det er gode nyheter for norske bedrifter.

Luca Labs er en lovende gründerbedrift som automatiserer regnskapsoppgaver der kunstig intelligens tolker og forstår regnskapsdokumenter. Med DNB Regnskap blir det slutt på inntasting av fakturaer og kvitteringskaos. Først ut er en faktura-løsning.

Aino, den nye chatboten til DNB.

Aino er ny i DNB og er under opplæring. Akkurat som oss mennesker trenger også roboter opplæring for å bli eksperter. I første omgang vil den svare på generelle spørsmål om bank og forsikring. Av de temaene som Aino kan svare på er det innlogging, kort og forsikring kundene har lurt mest på i løpet av de siste ukene.

Til høsten vil du også finne Aino på innloggede sider. Der vet den hvem du er og kan hjelpe deg med konkrete spørsmål om ditt kundeforhold. Spørsmål den ikke kan svare på vil bli besvart av en av våre rådgivere.

Nordea lanserar gröna företagslån

Nordea lanserar nu gröna företagslån – lån som främjar hållbara investeringar. På så vis kan våra små och medelstora företagskunder ta sitt hållbarhetsarbete till nästa nivå.

– Hela kedjan är grön, det vill säga vi använder vår gröna marknadsupplåning. Kunden förbinder sig också att använda lånet till en hållbar investering, och måste kunna redovisa den positiva påverkan som investeringen har, till exempel på el- och vattenkonsumtion, säger Magnus Montan.

Med andra ord blir både kundernas investering och finansieringen för investeringen grön. Exempel på investeringar är energieffektiva fastigheter, vindkraft, vattenrening, elbilar och solenergi.

De gröna lånen kan få betydande positiv effekt på miljön. Vad gäller exempelvis gröna lån till fastighetskunder kräver Nordea minst 25 procent bättre energieffektivitet än svenska byggnadsregler (BBR) för nya byggnader. Nordea ger också ut gröna lån till investeringar i förnybar energi som har ännu större positiv effekt på minskade utsläpp.

– Vi tror att gröna lån är här för att stanna och kommer att etableras som standard på marknaden. Vi tror också att vår egen kreditportfölj kommer att växa sig starkare eftersom de mest hållbara företagen är framtidens vinnare – det ser vi redan nu i studier, säger Magnus Montan.

Video

Leave a Reply