Norgesferie, høy tillit til myndighetene og lave smittetall har gjort sitt for at norske innbyggeres forbruk i sommer har tatt seg opp, noe som også vises på betalingsstatistikken.
Forbruket til kunder i DNB økte kraftig i sommermånedene, og kundene la særlig igjen penger i norsk reisevirksomhet. Sammenlignet med samme tid i fjor, brukte DNB-kundene 54 % mer på hotellovernattinger i Norge, noe som tyder på at telt og hengekøye ikke utkonkurrerte ønsket om komfort.
Også camping og turistattraksjoner er poster hvor vi la igjen mer penger i år enn i fjor. Fordi størsteparten av nordmenn har holdt seg i Norge i sommer, ble også større summer enn i fjor lagt igjen innenlands.
I et intervju med Dagens Næringsliv sier Kjerstin Braathen, sjef i DNB, at de ble positivt overrasket over forbrukstallene. Da utelivsbransjen fikk klarsignal til å åpne igjen i mai, gikk også kortbruken og forbruket opp.
I juli nådde norske innbyggeres kortbruk et toppnivå, melder Nets, som også ser at kontaktløs betaling fortsetter å vinne terreng. Sammenlignet med i fjor, gjennomførte norske innbyggere 6,7 % flere transaksjoner mot samme periode i fjor. Den totale kortomsetningen på 16,6 % indikerer også at man har gjort større innkjøp enn før, noe som blant annet skyldes årets hjemmeferie. Nets skriver imidlertid også at «utviklingen de siste månedene peker i retning av en permanent endring i nordmenns betalingsvaner».
Kilder: ntb.no, dn.no, e24.no